V příloze tohoto příspěvku naleznete hned pět diagnostických nástrojů pro digitální transformaci nákupu ve formátu excel. Jedná se o velmi jednoduché testy, které se zaměřují na připravenost oddělení na digitální transformaci. Všechny testy jsou inspirovány odbornou literaturou, pokusil jsem se je však vhodně doplnit a adaptovat na situaci v nákupu.
Osobně vnímám tuto sérii jako pět různých pohledů na téma Lidé v průběhu digitální transformace nákupu, které podávají poměrně ucelený obrázek o aktuálním stavu ve společnosti.
Pojďme si jednotlivé testy představit podrobněji:
(1) Digitální zralost nákupu = poskytuje "helikoptérový" pohled na digitální zralost nákupního oddělení. Na základě stručných definic se můžete zamyslet, zda jste na správné úrovni, a pokud ne, jak se tam posunout. Zajímavý může být i koncept „digitální propasti,“ která konceptualizuje evoluční a revoluční fáze digitální transformace.
(2) Pravděpodobnost akceptace e-nákupního nástroje = na základě čtyř klíčových faktorů můžete poměrně snadno odhadnout úspěšnost zavádění konkrétního e-nástroje. Tento jednoduchý nástroj odpovídá na otázku, proč tolik nákupních e-nástrojů úspěšně zavedeme, ale neúspěšně využíváme v praxi.
(3) Digitální připravenost nákupu spočívá na pěti pilířích. Pod-otázky odhalí skryté bariéry i potřebná nápravná opatření. Tabulka současně naznačuje, co se stane, když chceme nákup digitálně transformovat tzv. „na sílu.“
(4) Absorpční kapacita firmy se snaží pochopit, proč nákupní oddělení (ne)dokáže zachycovat a zpracovat a využít nové technologie. Domnívám se, že Absorpční kapacitě manažeři nevěnují dostatečnou pozornost, se všemi negativními důsledky pro technologické inovace.
(5) Technologie nákupu 4.0. Na základě analýzy odborné literatury jsme vybrali ty nejdůležitější technologie a nástroje, které definují Nákup 4.0. Zájemci si mohou své současné znalosti prověřit a vyhledat si technologie, které jsou zatím mimo jejich radar.
Podrobný rozbor a diskuse ke každému diagnostickému nástroji je na programu prvního dne kurzu Certifikovaný manažer digitálního nákupu, ale věřím, že zkušení manažeři dokáží výsledky sami interpretovat a správně rozhodnout, co dále. Ke každému testu uvádím i zdroje, takže si zájemci mohou příslušný článek dohledat, detailně prostudovat a porovnat rozdíly.
Autor:
Jan Vašek, 2020