Portfolio deseti pokročilých nákupních metod
Pokud patříte mezi zkušené manažery nákupu, možná si kladete legitimní otázku, v čem spočívá přidaná hodnota portfolia deseti pokročilých nákupních metod ve srovnání se známou Nákupní šachovnicí nebo jinými seznamy nákupních pák, které nacházíme především v německy psané literatuře. Domnívám se, že přínos je hned trojnásobný:
(1) Zaprvé, tento seznam nabízí jasný a strukturovaný plán dalšího osobního rozvoje. Podle mého názoru, by totiž skutečný expert nákupu měl být kovaný ve všech deseti oblastech, což je v praxi velice vzácné. Pod termínem "nákupní expert" rozumím nákupčího, který má hluboké znalosti konkrétní nákupní páky jak z teoretického hlediska, tak i praktickou zkušenost. Takoví lidé však na trhu zoufale chybí, jak pregnantně vyjádřil manažer z oblasti veřejného nákupu:
"Bylo by skvělé, kdybychom měli v týmu zkušené praktiky, kteří by byli současně i vzdělanými teoretiky. Ale v reálném životě máme v současném veřejném nákupu buď jedno, nebo druhé a v mnoha případech ani jedno, což je samozřejmě ta nejhorší varianta, protože není nic nebezpečnějšího než amatéři, kteří nevědí, že nevědí, a reálně neumí dělat svou práci na očekávané úrovni, ale přitom se pokládají za super hrdiny."
(2) Za druhé, těchto deset nákupních pák představuje logicky navazující a vzájemně se posilující soubor příkladů dobré praxe nákupu. Teprve jejich kombinace je zárukou, že nepropásneme žádnou příležitost a zohledníme všechna významná rizika, a to ve všech fázích nákupního cyklu. Můj výzkum i zkušenosti však bohužel ukazují, že "nákupčí věnují veškeré úsilí jedné nebo dvěma fázím nákupního procesu a maximálně třem nákupním pákám, které znají nejlépe, a zbytek víceméně ignorují. Tím ovšem propásnou spoustu příležitostí a přehlédnou spoustu rizik".
(3) A za třetí, portfolio deseti nákupních pák radikálně zpochybňuje ideál nákupčího jako všeuměla, který umí v praxi použít 64 nákupních pák a který se jako korouhvička točí od jedné nákupní "módy" ke druhé. Navíc, ředitel nákupu energetické společnosti upozorňuje, že povrchní znalosti často vedou k regresi:
"Je tak snadné ztratit dobré nákupní návyky, přestat používat sofistikované nákupní páky a vrátit se k primitivnímu nákupu. A je tak obtížné udržet již jednou dosaženou úroveň zralosti nákupu, když jsme líní, neznalí a nadutí."
Pokud připustíme, že "stačí" zvládnout deset nákupních pák, nabízí se zásadní otázka: Jak dlouho bude trvat, než se nákupčí stane expertem na celé portfolio? Pokusím se odpovědět na příkladu TCO, celkových nákladů na vlastnictví:
- asi 4 hodiny postačí na zvládnutí úplných základů,
- dalších 20 hodin soustavného studia na pochopení pokročilých nástrojů TCO,
- nejméně 15 výběrových řízení na získání relevantní praxe a vyzkoušení si všech chyb na vlastní kůži,
- a konečně přibližně rok intenzivního používání, aby se znalosti utřídily a automatizovaly a abyste dokázali TCO využít i v rámci vnitrofiremní politiky.