stdClass Object ( [nazev] => Ústav ekonomiky a managementu [adresa_url] => [api_hash] => [seo_desc] => [jazyk] => cs [jednojazycny] => 1 [barva] => [indexace] => 1 [obrazek] => [ga_force] => [cookie_force] => [secureredirect] => 1 [google_verification] => UOa3DCAUaJJ2C3MuUhI9eR1T9ZNzenZfHPQN4wupOE8 [ga_account] => UA-10822215-3 [ga_domain] => [ga4_account] => G-VKDBFLKL51 [gtm_id] => [gt_code] => [kontrola_pred] => [omezeni] => 0 [pozadi1] => 0003~~S8opLQIA.jpg [pozadi2] => [pozadi3] => [pozadi4] => [pozadi5] => [robots] => [htmlheaders] => [newurl_domain] => 'kem.vscht.cz' [newurl_jazyk] => 'cs' [newurl_akce] => '[cs]' [newurl_iduzel] => [newurl_path] => 8547/11265/11271 [newurl_path_link] => Odkaz na newurlCMS [iduzel] => 11271 [platne_od] => 31.10.2023 10:56:00 [zmeneno_cas] => 31.10.2023 10:56:01.359019 [zmeneno_uzivatel_jmeno] => Jan Kříž [canonical_url] => [idvazba] => 13322 [cms_time] => 1714094151 [skupina_www] => Array ( ) [slovnik] => stdClass Object ( [social_tw_odkaz] => [social_yt_odkaz] => [paticka_budova_a_popis] => Rektorát, oddělení komunikace, pedagogické oddělení, děkanát FCHT, centrum informačních služeb [paticka_budova_c_popis] => Dětský koutek Zkumavka, praktický lékař, Ústav matematiky [paticka_budova_1_popis] => [logo_href] => / [paticka_budova_2_nadpis] => STUDENTSKÁ KAVÁRNA CARBON [logo] => [paticka_budova_2_popis] => [google_search] => 001523547858480163194:u-cbn29rzve [paticka_adresa] => VŠCHT Praha
Technická 5
166 28 Praha 6 – Dejvice
IČ: 60461373
DIČ: CZ60461373
Datová schránka: sp4j9ch
Za informace odpovídá: Ústav ekonomiky a managementu
Technický správce: Výpočetní centrum
Copyright VŠCHT Praha
[social_fb_odkaz] => https://www.facebook.com/groups/vscht.ekonomove [paticka_odkaz_mail] => mailto:studuj.byznys@vscht.cz [paticka_budova_a_nadpis] => BUDOVA A [paticka_budova_b_nadpis] => BUDOVA B [paticka_budova_b_popis] => Věda a výzkum, děkanát FTOP, děkanát FPBT, děkanát FCHI, výpočetní centrum, zahraniční oddělení, kvestor [paticka_budova_c_nadpis] => BUDOVA C [paticka_budova_1_nadpis] => NÁRODNÍ TECHNICKÁ KNIHOVNA [social_fb_title] => Facebook ústavu [social_tw_title] => [social_yt_title] => [autor] => Autor [aktualizovano] => Aktualizováno [archiv_novinek] => Archiv novinek [submenu_novinky_rok_title] => Zobrazit novinky na daný rok [drobecky] => VŠCHT Praha – ÚEM [api_obor_druh_B] => Bakalářský studijní obor [charakteristika] => Charakteristika [vice] => → více [uplatneni] => Uplatnění [studijni_plan] => Studijní plán [mene] => → méně [api_obor_druh_N] => Navazující magisterský studijní obor [navaznosti] => Navazující studium v oborech [studijni_plan_povinne_predmety] => Povinné předměty [studijni_plan_volitelne_predmety] => Povinně volitelné předměty [paticka_mapa_alt] => [den_kratky_6] => so [den_kratky_3] => st [den_kratky_2] => út [novinky_kategorie_1] => Akce VŠCHT Praha [novinky_kategorie_2] => Důležité termíny [novinky_kategorie_3] => Studentské akce [novinky_kategorie_4] => Zábava [novinky_kategorie_5] => Věda [novinky_archiv_url] => /novinky [novinky_servis_archiv_rok] => Novinky z roku [novinky_servis_nadpis] => Nastavení novinek [novinky_dalsi] => Zobrazit další novinky [intranet_odkaz] => http://intranet.vscht.cz/ [intranet_text] => Intranet [logo_mobile_href] => / [logo_mobile] => [mobile_over_nadpis_menu] => Menu [mobile_over_nadpis_search] => Hledání [mobile_over_nadpis_jazyky] => [mobile_over_nadpis_login] => Přihlášení [menu_home] => Domovská stránka [zobraz_desktop_verzi] => zobrazit plnou verzi [novinky_archiv] => Archiv novinek [zobraz_mobilni_verzi] => zobrazit mobilní verzi [den_kratky_1] => po [paticka_mapa_odkaz] => [nepodporovany_prohlizec] => Ve Vašem prohlížeči se nemusí vše zobrazit správně. Pro lepší zážitek použijte jiný. [den_kratky_4] => čt [preloader] => Počkejte prosím chvíli... [den_kratky_5] => pá [social_in_odkaz] => [den_kratky_0] => [social_li_odkaz] => [hledani_nadpis] => hledání [hledani_nenalezeno] => Nenalezeno... [hledani_vyhledat_google] => vyhledat pomocí Google [novinka_publikovano] => Publikovano: [novinka_datum_konani] => Datum konani: ) [poduzel] => stdClass Object ( [11269] => stdClass Object ( [obsah] => [poduzel] => stdClass Object ( [11416] => stdClass Object ( [obsah] => [iduzel] => 11416 [canonical_url] => //kem.vscht.cz [skupina_www] => Array ( ) [url] => [sablona] => stdClass Object ( [class] => [html] => [css] => [js] => [autonomni] => ) ) [11418] => stdClass Object ( [obsah] => [iduzel] => 11418 [canonical_url] => //kem.vscht.cz [skupina_www] => Array ( ) [url] => [sablona] => stdClass Object ( [class] => [html] => [css] => [js] => [autonomni] => ) ) [11274] => stdClass Object ( [akce] => [objekt] => [odkaz] => [iduzel] => 11274 [canonical_url] => //kem.vscht.cz [skupina_www] => Array ( ) [url] => [sablona] => stdClass Object ( [class] => [html] => [css] => [js] => [autonomni] => ) ) ) [iduzel] => 11269 [canonical_url] => [skupina_www] => Array ( ) [url] => [sablona] => stdClass Object ( [class] => [html] => [css] => [js] => [autonomni] => ) ) [519] => stdClass Object ( [nadpis] => [data] => [poduzel] => stdClass Object ( [61411] => stdClass Object ( [nadpis] => [apiurl] => https://studuj-api.cis.vscht.cz/cms/?weburl=/sis [urlwildcard] => cis-path [iduzel] => 61411 [canonical_url] => [skupina_www] => Array ( ) [url] => /sis [sablona] => stdClass Object ( [class] => api_html [html] => [css] => [js] => [autonomni] => 1 ) ) ) [iduzel] => 519 [canonical_url] => [skupina_www] => Array ( ) [url] => [sablona] => stdClass Object ( [class] => [html] => [css] => [js] => [autonomni] => ) ) [11270] => stdClass Object ( [obsah] => [poduzel] => stdClass Object ( [11273] => stdClass Object ( [nazev] => Ústav ekonomiky a managementu [seo_title] => Úvodní stránka [seo_desc] => [autor] => [autor_email] => [obsah] => [urlnadstranka] => [ogobrazek] => [pozadi] => [iduzel] => 11273 [canonical_url] => [skupina_www] => Array ( ) [url] => /home [sablona] => stdClass Object ( [class] => stranka_novinky [html] => [css] => [js] => [autonomni] => 1 ) ) [11960] => stdClass Object ( [nazev] => [seo_title] => O Ústavu [seo_desc] => [autor] => [autor_email] => [obsah] =>
Od roku 2020 zajišťuje ústav výuku nově akreditovaného bakalářského studijního programu Ekonomika a management a navazujícího magisterského studijního programu Odvětvový management se specializacemi Projektové řízení inovací a Řízení chemického průmyslu, později rozšířeného o třetí specializaci Řízení udržitelnosti a regionálního rozvoje. Vybrané specializace magisterského programu lze studovat v prezenční nebo kombinované formě. Odpovídající programy ústav vyučuje i v angličtině pod názvy Economics and Management (tříletý a čtyřletý bakalářský program), Innovation Project Management a Chemical Industry. Ústav se rovněž podílí na výuce mezinárodního programu IMATEC v rámci projektu Erasmus Mundus).
Kromě toho nabízí roční přípravný program pro uchazeče do anglických studijních programů, kteří nejsou rodilými mluvčími, a také akreditované programy pro další vzdělávání pedagogických pracovníků.
Věnuje se i tvůrčí a vědecké činnosti, programům celoživotního vzdělávání, realizuje smluvní výzkum pro podniky a instituce veřejné správy. Je koordinátorem nebo spoluřešitelem pedagogických projektů mezinárodní spolupráce Virtual Visiting Professors, Biocomp, Corall a Learn&Change, posilujících internacionalizaci učitelů i studentů. Nabízí také odborné předměty do dalších programů vyučovaných VŠCHT Praha a předměty v angličtině pro studenty výměnných programů.
Během roku 2020 posílilo ústav více než šest desítek nových akademických pracovníků, z nichž většina dříve působila na Masarykově ústavu vyšších studií ČVUT, a od roku 2021 ústav sídlí v nové budově VŠCHT v Praze 7. Je tak plně vybaven odbornými i prostorovými kapacitami pro naplňování svého poslání a pro další růst.
[submenuno] => 1 [urlnadstranka] => [ogobrazek] => [pozadi] => [iduzel] => 11960 [canonical_url] => [skupina_www] => Array ( ) [url] => /o-ustavu [sablona] => stdClass Object ( [class] => stranka_submenu [html] => [css] => [js] => [autonomni] => 1 ) ) [71693] => stdClass Object ( [nazev] => Mapa webu [seo_title] => Mapa webu [seo_desc] => [autor] => [autor_email] => [obsah] => [urlnadstranka] => [ogobrazek] => [pozadi] => [iduzel] => 71693 [canonical_url] => _clone_ [skupina_www] => Array ( ) [url] => /sitemap [sablona] => stdClass Object ( [class] => sitemap [html] => [css] => [js] => [autonomni] => 1 ) ) [11479] => stdClass Object ( [nazev] => [seo_title] => Studium [seo_desc] => [autor] => [autor_email] => [obsah] =>
Výnos o organizaci akademického roku 2023/24 stanoví začátek výuky v letním semestru 12. února 2024 (viz rozpis níže), rozvrhy najdete na stránkách jednotlivých programů.
- Doporučený časový plán bakalářského studijního programu Ekonomika a management (1. ročník)
- Doporučený časový plán bakalářského studijního programu Ekonomika a management (2. ročník)
- Doporučený časový plán bakalářského studijního programu Ekonomika a management (3. ročník)
- Doporučený časový plán navazujícího magisterského studijního programu Odvětvový management ve specializaci Projektové řízení inovací (1. ročník)
- Doporučený časový plán navazujícího magisterského studijního programu Odvětvový management ve specializaci Projektové řízení inovací (2. ročník)
- Doporučený časový plán navazujícího magisterského studijního programu Odvětvový management ve specializaci Řízení chemického průmyslu (1. ročník)
- Doporučený časový plán navazujícího magisterského studijního programu Odvětvový management ve specializaci Řízení chemického průmyslu (2. ročník)
Pod názvem programu v menu najdete i další informace, včetně navržených témat závěrečných prací a okruhů ke Státním závěrečným zkouškám, u specializace Řízení chemického průmyslu podmínky absolvování odborné praxe.
Najdete zde i informace o možnostech studia v zahraničí; programy v angličtině mají vlastní stránky na https://business.vscht.cz/.
[urlnadstranka] => [ogobrazek] => [pozadi] => [iduzel] => 11479 [canonical_url] => [skupina_www] => Array ( ) [url] => /studium [sablona] => stdClass Object ( [class] => stranka_submenu [html] => [css] => [js] => [autonomni] => 1 ) ) [57811] => stdClass Object ( [nazev] => [seo_title] => Zájemci o studium [seo_desc] => [autor] => [autor_email] => [obsah] =>Studijní programy Ekonomika a management (Bc.) a Odvětvový management se specializacemi Projektové řízení inovací a Řízení chemického průmyslu (Ing.) byly akreditovány Národním akreditačním úřadem v roce 2020, a to v českých i v anglických verzích. Na podzim 2022 byl akreditován čtyřletý bakalářský program Economics and Management a od roku 2023 byla akreditace programu Odvětvový management rozšířena o specializaci Řízení udržitelnosti a regionálního rozvoje (Ing.) a o kombinovanou formu studia.
Pro všechny programy je charakteristický exaktní přístup k řešení praktických problémů a důraz na uplatnění absolventů v mezinárodním prostředí. Vybrané specializace magisterského programu je možné absolvovat i v kombinované formě, kde se prezenční výuka koná o víkendech a pro přednášky jsou k dispozici rozšířené studijní opory včetně videozáznamů. Tuto organizaci studia ocení především zájemci, kteří již pracují nebo například pečují o děti.
Podmínky pro přijetí do ekonomických programů VŠCHT Praha se liší od podmínek pro ostatní programy, a proto je stručně shrnujeme v příslušných sekcích menu, spolu s podrobnostmi o jednotlivých specializacích. Podrobné informace pro uchazeče o studium všech programů na VŠCHT Praha najdete na https://student.vscht.cz/prijimacky/index.php. O ekonomických programech se dozvíte i na celoškolském portálu https://studuj.vscht.cz/byznys/, o programech v anglickém jazyce na https://business.vscht.cz.
Případné předchozí středoškolské nebo vysokoškolské vzdělání v zahraničí si na VŠCHT Praha můžete nechat ověřit v rámci přijímacího řízení do všech programů, tedy i ekonomických (viz platný předpis).
Konkrétní dotazy uchazečů o studium rádi zodpovíme na studuj.byznys@vscht.cz. Dotazy týkající se přijímacího řízení můžete zasílat také studijnímu oddělení na studium.uem@vscht.cz.
Předtím se ale podívejte na pár rad pro uchazeče ze středních škol.
Užitečné pro vás mohou být i
... a můžete si stáhnout nebo prohlédnout
- Prezentaci ze Dne otevřených dveří 5. 2. 2022
Získáním vysokoškolského titulu vzdělávání nekončí. Kurzy celoživotního vzdělávání jsou důležitou součástí vzdělávací nabídky Ústavu ekonomiky a managementu VŠCHT Praha. Nabízíme kurzy profesní, certifikované i zájmově orientované pro širokou veřejnost bez věkového omezení.
V naší nabídce najdete firemní kurzy a jazykové kurzy pro veřejnost, jazykové kurzy v rámci Dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků, kurzy jazykové přípravy ke studiu na VŠ, které jsou primárně určeny zahraničním studentům a kurzy pro studenty a zaměstnance VŠCHT Praha.
Naše odborné týmy připravují a realizují kurzy na míru z oblastí naší vzdělávací a výzkumné činnosti: ekonomie, exaktní vědy, management, marketing, personalistika a psychologie, procesní řízení, projektové řízení, veřejná správa a právo, aplikovaná angličtina.
Jednotlivé kurzy jsou zajišťovány odbornými garanty, kteří určují obsah kurzů a volí odborný tým lektorů tak, aby vše optimálně vyhovovalo požadavkům cílové skupiny. Zaměření kurzů, jejich časový rozvrh i počet účastníků ve skupině lze po dohodě flexibilně upravovat. Zázemí naší vysoké školy zaručuje kvalitu nabízených kurzů.
Kurzy uskutečňujeme v prezenční i kombinované formě.
Prezenční výuka probíhá v učebních prostorách Vysoké školy chemicko-technologické v Praze Holešovicích, popř. po dohodě se zájemci i v jiných lokalitách.
Celoživotní vzdělávání na VŠCHT Praha se řídí § 60 Zákona č. 111/1998 Sb. o vysokých školách.
Reference absolventů našich kurzů si může přečíst zde.
Také se můžete podívat na video s Mgr. Kateřinou Vitochovou, absolventkou Rozšiřujícího studia angličtiny.
Kromě kurzů celoživotního vzdělávání realizujeme smluvní výzkum pro podniky a instituce veřejné správy.
Kontakt
- kurzy.byznys@vscht.cz
- +420 603 340 385
Kontaktní adresa
VŠCHT Praha
Ústav ekonomiky a managementu
Jankovcova 23
170 00 Praha 7 – Holešovice
Recepce budovy: e (+420) 724 066 959
Vybrané kontakty
Jméno |
Místnost |
Návštěvní hodiny * |
Kontakt |
doc. Ing. Lenka Švecová, Ph.D. vedoucí ústavu |
Jankovcova 23, 4. NP | b lenka.svecova@vscht.cz | |
doc. Ing. Jan Vlachý, Ph.D. mezinárodní programy |
Jankovcova 23, 4. NP | b jan.vlachy@vscht.cz | |
Ing. Martin Richtr hospodář |
Jankovcova 23, 4. NP | ||
František Picek IT Specialist |
Jankovcova 23, 4. NP | ||
Ing. Kateřina Pavlíčková studijní referentka programu Ekonomika a management |
Jankovcova 23, 3. NP |
Po 9.00-11.00 St 9.00-11.00, 14.00-15.00 Čt 9.00-11.00 |
|
Bc. Jaroslava Bradáčová
studijní referentka programu Odvětvový management |
Jankovcova 23, 3. NP |
Po 9.00-11.00 St 9.00-11.00, 14.00-15.00 Pá 9.00-11.00 |
|
Ing. Marie Chajdová studijní referentka anglických programů |
Jankovcova 23, 3. NP |
Po 9.00-11.00 Čt 9.00-11.00 |
|
Ing. Martina Hlinková studijní referentka anglických programů |
Jankovcova 23, 3. NP |
Po 9.00-11.00 Čt 9.00-11.00 |
|
Martina Novoveská studijní mobility |
Jankovcova 23, 3. NP |
Čt 9.00-11.00 |
|
Bc. Jitka Čápová administrativa kurzů CŽV
|
Jankovcova 23, 4. NP |
Po - Pá 8.45-15.45 |
|
Mgr. Tomáš Groll administrativa kurzů CŽV |
Jankovcova 23, 4. NP |
Po - Pá 8.45-15.45 |
|
Mgr. Magda Matušková administrativa kurzů CŽV |
Jankovcova 23, 4. NP |
Po - Pá 8.45-15.45 |
|
Hana Šumová sekretariát |
Jankovcova 23, 4. NP |
* Návštěvy v jiných termínech dle předchozí domluvy.
Úplný telefonní seznam
[urlnadstranka] => [ogobrazek] => [pozadi] => [iduzel] => 11958 [canonical_url] => [skupina_www] => Array ( ) [url] => /kontakty [sablona] => stdClass Object ( [class] => stranka [html] => [css] => [js] => [autonomni] => 1 ) ) [55750] => stdClass Object ( [nazev] => [seo_title] => Digitální nákup [seo_desc] => Stránka se věnuje tématu digitalizace, elektronizace a digitální transformace nákupu. [autor] => [autor_email] => [obsah] => [urlnadstranka] => [ogobrazek] => [pozadi] => [iduzel] => 55750 [canonical_url] => [skupina_www] => Array ( ) [url] => /digitalni-nakup-scm [sablona] => stdClass Object ( [class] => stranka_novinky [html] => [css] => [js] => [autonomni] => 1 ) ) [60642] => stdClass Object ( [obsah] => [iduzel] => 60642 [canonical_url] => [skupina_www] => Array ( ) [url] => /rozcestnik [sablona] => stdClass Object ( [class] => stranka_novinky [html] => [css] => [js] => [autonomni] => 1 ) ) ) [iduzel] => 11270 [canonical_url] => [skupina_www] => Array ( ) [url] => [sablona] => stdClass Object ( [class] => [html] => [css] => [js] => [autonomni] => ) ) ) [sablona] => stdClass Object ( [class] => web [html] => [css] => [js] => [autonomni] => 1 ) [api_suffix] => )DATA
stdClass Object ( [nazev] => Digitalizace a iluze efektivní centralizace [seo_title] => Digitalizace a iluze efektivní centralizace [seo_desc] => [autor] => PhDr. Jan Vašek, MSc. et MSc. [autor_email] => [perex] =>Digitalizace ve smyslu přetváření a zpracování dat na informace pomocí analýz, grafů a modelů,[1] s sebou přináší nebezpečný fenomén, kterému budeme říkat Iluze efektivní centralizace. Vrcholní manažeři totiž digitalizaci vnímají jako příležitost díky kvalitnějším datům organizaci centralizovat, ještě aktivněji se zapojit do strategických činností svých podřízených, převzít a zkvalitnit rozhodovací proces a tím své organizaci přinést ještě větší hodnotu.[2] Naopak ze středních a funkčních manažerů se v tomto pojetí postupně stanou jen prostí operativci a vykonavatelé strategických rozhodnutí.
V tomto příspěvku si tento potenciálně velmi nebezpečný fenomén nejdříve ilustrujeme a objasníme na příkladu středně velkého průmyslového podniku, který s digitalizací teprve začíná, a následně doporučíme vhodná nápravná opatření.
[ikona] => [obrazek] => [ogobrazek] => [pozadi] => [obsah] =>Současná situace ve společnosti Alfa
Firma se zabývá výrobou sběratelských modelů a dalších doplňků. Firma je jednoznačný lídr na trhu a více než ¾ vyrobených produktů putuje na bohaté trhy v zahraničí. Jedná se o ryze českou firmu vedenou přímo majitelem. Vrcholní manažeři jsou odborníci na vývoj, výrobu a prodej modelů. Firma má přibližně 130 zaměstnanců a obrat okolo 150 milionů Kč, je rozdělená na úzce specializovaná výrobní střediska vedená středními manažery. Všichni manažeři jsou ve středním věku a profesně vyrostli v rámci firmy.
Organizační strukturu společnosti můžeme označit za převážně centralizovanou, to znamená, že klíčové rozhodovací pravomoci jsou v rukách vrcholných manažerů a centrálních funkcí, zatímco střediska mají spíše operativní úkoly a musejí velmi tvrdě interně bojovat o zdroje i moc.
Ve zkoumané firmě jsme oslovili čtyři klíčové manažery: CEO a Výrobního ředitele, kteří reprezentují vrcholný management, Marketingového ředitele, který představuje centrální funkce a Vedoucího střediska, který zastupuje střední management společnosti.
V následujících sekcích shrnujeme individuální rozhovory, které jsme pro přehlednost rozdělili do tří oblastí. Všimněte si, jak diametrálně odlišné je vnímání stejného problému jednotlivými stupni řízení.
Kvalitnější data a informace
Pohled CEO: Dostává všechna potřebná data, zajímá ho hlavně souhrnný přehled. Digitalizace ve firmě funguje již nyní a vyšší úroveň pomocí digitální reorganizace bude jenom k prospěchu. Za všechna data zodpovídá jeden zaměstnanec, který současně vede i sklad a další posílení správy dat není potřeba. Práce s daty v současném ERP systému je zdlouhavá kvůli množství produktů- určitě by pomohl nový software pro analýzu a zpracování dat.
Pohled Výrobního ředitele: Dostává data pouze, když si o ně řekne. Neexistuje kvalitní reporting. Potřebujeme více, kvalitnějších a „personalizovaných“ dat, to znamená konkrétní data o produktech a detailní analýzy produktů. Ideálně přehledně zpracovaný report každý týden nebo alespoň 1x za 14 dní. Sám nemá na vytváření analýz čas.
Pohled Marketingového ředitele: Data využívá poměrně hojně k různým marketingovým aktivitám jako reklama, design obalů a krabic, výběr influencerů. Kvalitních dat je nedostatek, což vede k suboptimálnímu marketing. Data si vyhledává většinou sám, protože mu nevyhovuje spolupráce s pověřeným zaměstnancem. Chybí mu interní datový expert, který by data „oživil.“ Ocenil by mnohem hlubší analýzy, podrobnější data, systematičtější zpracování a pravidelné reporty.
Pohled středního manažera, vedoucího střediska: Analýzy získává přímo od CEO jako „hotový produkt,“ který není k diskusi. V současnosti ve firmě není člověk, který by data dokázal připravit a zanalyzovat. Akutně potřebuje podporu CEO pro digitalizaci pro lepší rozhodování z hlediska střednědobého a dlouhodobého portfolia produktů. Nemá čas sám data zpracovávat, potřebuje jasnou analýzu pro rozhodování. Při zdařilé digitální reorganizaci očekává růst tržeb až o 15 %.
Lepší vedení a koordinace
Pohled CEO: Koordinaci mezi středisky zaštiťuje CEO a výrobní ředitel. Ve firmě je patrný boj středisek o moc, což se projevuje konfrontační a houstnoucí atmosférou na schůzích, zhoršením sdílení informací, špatnou koordinací projektů a absencí spolupráce mezi jednotlivými středisky. Větší přístup k informacím by mohl tuto rivalitu a boj o zdroje v rámci firmy ještě posílit.
Pohled Výrobního ředitele: Za koordinaci projektů a středisek je přímo zodpovědný. Myslí si, že obojí je nyní na velmi dobré úrovni a digitalizace by mohla situaci zlepšit, posílit jeho pozici a umožnit mu ještě efektivnější řízení a koordinaci. Soupeření o vliv registruje, ale nepřikládá mu vysokou váhu, protože něco takového je ve firmách normální.
Pohled Marketingového ředitele: Koordinace mezi středisky považuje za slabou a rychlejší digitální reorganizace v oblasti řízení projektů by řízení středisek jednoznačně prospěla. Soupeření o moc mezi středisky registruje a myslí si, že by s tím CEO a výrobní ředitel měli rychle něco dělat. Rozhodovací pravomoci by ponechal/přesunul na úrovni vedoucích středisek, které považuje za experty.
Pohled středního manažera, vedoucího střediska: CEO odpovědný za koordinaci se snaží měřit všem stejně. Soupeření o přízeň vedení mezi středisky jednoznačně probíhá a více dat by jej ještě posílilo.
Organizační struktura
Pohled CEO: CEO, který je současně majitelem i jednatelem, si svou velkou moc a centralizaci kontrolních i rozhodovacích pravomocí uvědomuje. Firmu již takto řídí 30 let, zná každého ve firmě a rád problémy řeší přímo s odpovědnými pracovníky. Ještě větší centralizace se nebojí, protože lepší data mu umožní lepší rozhodování. Na druhou stranu půjde zanedlouho do důchodu a chtě nechtě musí společnost decentralizovat, k čemuž by měla pomoci právě digitalizace. Snaží se proto zajistit kvalifikované lidi i na pozice vedoucích středisek a celkově pozvednout profesionalitu managementu ve firmě.
Pohled Výrobního ředitele: Když na pozici nastupoval, měl velmi dominantní roli při vedení středisek a doslova centralizovaně dohlížel nad všemi středisky. Tím, jak firma rostla, rostla i síla a autonomie jednotlivých středisek a jedno dokonce nyní reportuje přímo CEO. Věří, že digitalizace povede k další decentralizaci firemní struktury. Má však z tohoto trendu obavy, protože daní za decentralizaci bude duplikace činností, nesystematická a chaotická práce.
Pohled Marketingového ředitele: Přiklání se k vyšší decentralizaci. Myslí si, že není dobře, aby na datech „seděl“ vrcholný management na střediska pouštěl pouze vybraná data. Chápe, že je to pro vedení takto lepší, ale myslí si, že vedoucí středisek by s daty naložili lépe.
Pohled středního manažera, vedoucího střediska: CEO z pozice síly a bez konzultací přijímá všechna strategická rozhodnutí týkající se jeho střediska a jeho funkce je „souhlasící idiot,“ který vše zavede do praxe. Jelikož má s CEO skvělé vztahy, tak mu současný stav nevadí.
Shrnutí případové studie
Všichni respondenti se shodnou, že firma nutně potřebuje vyšší míru digitalizace dat ve smyslu jejich konverze na informace. Vždyť kromě CEO mají všichni manažeři poměrně obtížný přístup k potřebným datům a analýzám, akutně jim chybí „personalizované“ analýzy pro důležitá rozhodnutí. Současně se potvrzuje, že firmě chybí odborník pro práci s daty i proces, který by data na informace pravidelně, kvalitně a do hloubky transformoval a sdílel. Bude však nutno přesvědčit CEO, který jako jediný potřebná data má, a zatím potřebu kvalitnějších dat pro všechny jako prioritu nevnímá.
Z hlediska kooperace a vedení středisek panuje shoda, že současný stav není optimální. Liší se však názory na správné řešení, protože všichni respondenti digitalizaci vnímají jako příležitost posílit své rozhodovací pravomocí, což však může interní boj o moc ještě posílit a společnost paralyzovat.
Konečně, současná, velmi centralizovaná struktura vrcholným manažerům vyhovuje, protože jim garantuje kontrolu i rozhodovací pravomoci. Reálně hrozí, že digitalizace tento trend ještě posílí a nezabrání mu ani dobře míněná, ale v praxi jen vlažně prosazovaná decentralizace ze strany CEO.
Iluze efektivní centralizace v praxi
Případová studie názorně ukazuje jev, který jsme pracovně nazvali Iluze efektivní centralizace, kdy vrcholní manažeři vnímají digitalizaci jako nástroj pro centralizaci dat, vytvoření prakticky zcela centralizované organizační struktury s následným utužením kontroly a převzetím strategických rozhodovacích pravomocí.
Následující Schéma však ukazuje, že tato iluze stojí na mylných předpokladech a centralizace umožněná digitalizací ve svém důsledku vede k neefektivnímu rozhodování. Pojďme se na jednotlivé řádky podívat podrobněji a hned se zamysleme nad vhodnými nápravnými opatřeními.
I. Digitalizace přinese více a lepší informace, což povede k lepšímu rozhodování
Bohužel, věci jsou jen zřídka takto jednoduché. Digitalizace sice vede k obrovskému množství disponibilních dat, ovšem neočekávaným negativním důsledkem bývají nekvalitní a nekompletní data, zahlcení daty, přeceňování přínosu reálného přínosu dat, chybějící znalosti a dovednosti informace smysluplně využít v rozhodovacím procesu.
Vrcholným manažerům proto doporučujeme (1) najmout datového experta, který dokáže z dat vydolovat informace a (2) zapojit do rozhodovacího procesu lokální manažery, kteří mají potřebné tacitní, expertní i lokální znalosti, aby informace správně vyhodnotili a společně s vrcholnými manažery dospěli ke správnému závěru.[3]
II. Digitalizace umožní lepší vedení podřízených středisek a lepší koordinaci
Druhá iluze vychází z jednoduchého předpokladu, že kvalitnější informace umožní vrcholným manažerům lépe řídit podřízená střediska a lépe jejich práci koordinovat. Realita je však opět daleko prozaičtější. Místo lepšího vedení mají vrcholní manažeři zasahovat do kompetencí lokálních manažerů, což samozřejmě budí nedůvěru. Soutěž o vzácné zdroje, která se díky transparentním informacím koncentruje v rukách vrcholných manažerů, vede k nezdravému soutěžení o přízeň vedení, neochotě odkrývat karty, sdílet informace i spolupracovat na projektech, ze kterých by primárně těžila pouze jedna strana. Jinými slovy, vrcholní manažeři-arbitři se díky transparentním datům stávají účastníci interního mocenského boje. Konečně, především u firem, které byly zvyklé na koncentraci všech dat v rukou vrcholných manažerů, může být nepříjemným překvapením, kolik informací střední manažeři najednou mají, a že se chtějí aktivně zapojit do rozhodovacího procesu.
III. Digitalizace umožní větší centralizaci a následně i vyšší přidanou hodnotu vrcholných manažerů
Poslední iluze vychází z předpokladu, že koncentrace rozhodování v rukách vrcholných manažerů zvyšuje kvalitu rozhodnutí a tudíž firmě přináší vysokou přidanou hodnotu. Stejně tak je iluze, že zcela centralizované organizace jsou nejefektivnější. Snad jedinou výjimkou jsou zásadní krize, kdy je potřeba krátkodobě koncentrovat rozhodovací pravomoci k provedení neodkladných a bolestivých změn. Určitě se najde spousta dalších případů, kdy je centrální rozhodování optimální, nicméně daní za tento komfort je trvalá ztráta motivace středních manažerů, skryté i otevřené kompetenční spory i sabotáž iniciativ, které přišly „shora.“ Nemůžeme dostatečně zdůraznit, jak je absence oboustranné vertikální komunikace pro dlouhodobý rozvoj firmy škodlivá.
Jediným efektivním nápravným opatřením je odhodlání vrcholných manažerů delegovat zajímavou a odpovědnou práci na střední manažery, poskytnout jim prostor pro vlastní iniciativu a nechat je poučit se z chyb, odolat pokušení překračovat jasně stanovené kompetence bez ohledu na to, jak „oprávněné to v tomto konkrétním případě je,“ a stanovení společných KPI, které doslova vynucují konstruktivní spolupráci mezi vrcholnými a středními manažery.
Závěr
Tento příspěvek byl primárně určen všem manažerům, kteří začínají s digitalizací svých firem a kteří chtějí digitalizaci využít k větší centralizaci rozhodování. Snad se nám podařilo názorně ukázat neblahý vliv Iluze efektivní centralizace, upozornit na neočekávané negativní důsledky tohoto kroku a doporučit vhodná nápravná opatření. Věříme, že mnoho manažerů tento problém intuitivně vnímá a náš příspěvek jim pomohl otevřít interní diskusi a vyhnout se zbytečným chybám.
Autoři:
Jakub Nademlejnský, Jan Vašek, 2021
[1] RITTER, Thomas a Carsten Lund PEDERSEN. Digitization capability and the digitalization of business models in business-to-business firms: Past, present, and future. Industrial Marketing Management 2020, 86, 180-190.
[2] Náš příspěvek se inspiroval vynikajícím článkem J. Schmitta a kolektivu, kteří zkoumají názory manažerů na měnící se roli centrály v kontextu digitalizace. SCHMITT, Jan, Benoit DECRETON a Phillip C. NELL. How corporate headquarters add value in the digital age. Journal of Organization Design. 2019, 8(1).
[3] V této sekci jsme rozpracovali doporučení formulovaná v článku J. Schmitta a kolektivu (2019).
[submenuno] => [urlnadstranka] => [newurl_domain] => 'kem.vscht.cz' [newurl_jazyk] => 'cs' [newurl_akce] => '/digitalni-nakup-scm/archiv-2021/digitalizace-a-iluze-efektivni-centralizace' [newurl_iduzel] => 58138 [newurl_path] => 8547/11265/11271/11270/55750/57320/57938 [newurl_path_link] => Odkaz na newurlCMS [iduzel] => 57938 [platne_od] => 16.02.2021 13:02:00 [zmeneno_cas] => 16.02.2021 13:03:02.481691 [zmeneno_uzivatel_jmeno] => Magda Matušková [canonical_url] => [idvazba] => 68042 [cms_time] => 1714094342 [skupina_www] => Array ( ) [slovnik] => Array ( ) [poduzel] => Array ( ) [sablona] => stdClass Object ( [class] => stranka [html] => [css] => [js] => [autonomni] => 1 ) [api_suffix] => )