Počkejte prosím chvíli...
stdClass Object
(
    [nazev] => Ústav ekonomiky a managementu
    [adresa_url] => 
    [api_hash] => 
    [seo_desc] => 
    [jazyk] => cs
    [jednojazycny] => 1
    [barva] => 
    [indexace] => 1
    [obrazek] => 
    [ga_force] => 
    [cookie_force] => 
    [secureredirect] => 1
    [google_verification] => UOa3DCAUaJJ2C3MuUhI9eR1T9ZNzenZfHPQN4wupOE8
    [ga_account] => UA-10822215-3
    [ga_domain] => 
    [ga4_account] => G-VKDBFLKL51
    [gtm_id] => 
    [gt_code] => 
    [kontrola_pred] => 
    [omezeni] => 0
    [pozadi1] => 0003~~S8opLQIA.jpg
    [pozadi2] => 
    [pozadi3] => 
    [pozadi4] => 
    [pozadi5] => 
    [robots] => 
    [htmlheaders] => 
    [newurl_domain] => 'kem.vscht.cz'
    [newurl_jazyk] => 'cs'
    [newurl_akce] => '[cs]'
    [newurl_iduzel] => 
    [newurl_path] => 8547/11265/11271
    [newurl_path_link] => Odkaz na newurlCMS
    [iduzel] => 11271
    [platne_od] => 31.10.2023 10:56:00
    [zmeneno_cas] => 31.10.2023 10:56:01.359019
    [zmeneno_uzivatel_jmeno] => Jan Kříž
    [canonical_url] => 
    [idvazba] => 13322
    [cms_time] => 1714127865
    [skupina_www] => Array
        (
        )

    [slovnik] => stdClass Object
        (
            [social_tw_odkaz] => 
            [social_yt_odkaz] => 
            [paticka_budova_a_popis] => Rektorát, oddělení komunikace, pedagogické oddělení, děkanát FCHT, centrum informačních služeb
            [paticka_budova_c_popis] => Dětský koutek Zkumavka, praktický lékař, Ústav matematiky
            [paticka_budova_1_popis] =>  
            [logo_href] => /
            [paticka_budova_2_nadpis] =>  STUDENTSKÁ KAVÁRNA CARBON
            [logo] => 
            [paticka_budova_2_popis] =>  
            [google_search] => 001523547858480163194:u-cbn29rzve
            [paticka_adresa] => VŠCHT Praha
Technická 5
166 28 Praha 6 – Dejvice
IČ: 60461373
DIČ: CZ60461373

Datová schránka: sp4j9ch

Za informace odpovídá: Ústav ekonomiky a managementu
Technický správce: Výpočetní centrum

Copyright VŠCHT Praha
[social_fb_odkaz] => https://www.facebook.com/groups/vscht.ekonomove [paticka_odkaz_mail] => mailto:studuj.byznys@vscht.cz [paticka_budova_a_nadpis] => BUDOVA A [paticka_budova_b_nadpis] => BUDOVA B [paticka_budova_b_popis] => Věda a výzkum, děkanát FTOP, děkanát FPBT, děkanát FCHI, výpočetní centrum, zahraniční oddělení, kvestor [paticka_budova_c_nadpis] => BUDOVA C [paticka_budova_1_nadpis] => NÁRODNÍ TECHNICKÁ KNIHOVNA [social_fb_title] => Facebook ústavu [social_tw_title] => [social_yt_title] => [autor] => Autor [aktualizovano] => Aktualizováno [archiv_novinek] => Archiv novinek [submenu_novinky_rok_title] => Zobrazit novinky na daný rok [drobecky] => VŠCHT PrahaÚEM [api_obor_druh_B] => Bakalářský studijní obor [charakteristika] => Charakteristika [vice] => → více [uplatneni] => Uplatnění [studijni_plan] => Studijní plán [mene] => → méně [api_obor_druh_N] => Navazující magisterský studijní obor [navaznosti] => Navazující studium v oborech [studijni_plan_povinne_predmety] => Povinné předměty [studijni_plan_volitelne_predmety] => Povinně volitelné předměty [paticka_mapa_alt] => [den_kratky_6] => so [den_kratky_3] => st [den_kratky_2] => út [novinky_kategorie_1] => Akce VŠCHT Praha [novinky_kategorie_2] => Důležité termíny [novinky_kategorie_3] => Studentské akce [novinky_kategorie_4] => Zábava [novinky_kategorie_5] => Věda [novinky_archiv_url] => /novinky [novinky_servis_archiv_rok] => Novinky z roku [novinky_servis_nadpis] => Nastavení novinek [novinky_dalsi] => Zobrazit další novinky [intranet_odkaz] => http://intranet.vscht.cz/ [intranet_text] => Intranet [logo_mobile_href] => / [logo_mobile] => [mobile_over_nadpis_menu] => Menu [mobile_over_nadpis_search] => Hledání [mobile_over_nadpis_jazyky] => [mobile_over_nadpis_login] => Přihlášení [menu_home] => Domovská stránka [zobraz_desktop_verzi] => zobrazit plnou verzi [novinky_archiv] => Archiv novinek [zobraz_mobilni_verzi] => zobrazit mobilní verzi [den_kratky_1] => po [paticka_mapa_odkaz] => [nepodporovany_prohlizec] => Ve Vašem prohlížeči se nemusí vše zobrazit správně. Pro lepší zážitek použijte jiný. [den_kratky_4] => čt [preloader] => Počkejte prosím chvíli... [den_kratky_5] => pá [social_in_odkaz] => [den_kratky_0] => [social_li_odkaz] => [hledani_nadpis] => hledání [hledani_nenalezeno] => Nenalezeno... [hledani_vyhledat_google] => vyhledat pomocí Google [novinka_publikovano] => Publikovano: [novinka_datum_konani] => Datum konani: ) [poduzel] => stdClass Object ( [11269] => stdClass Object ( [obsah] => [poduzel] => stdClass Object ( [11416] => stdClass Object ( [obsah] => [iduzel] => 11416 [canonical_url] => //kem.vscht.cz [skupina_www] => Array ( ) [url] => [sablona] => stdClass Object ( [class] => [html] => [css] => [js] => [autonomni] => ) ) [11418] => stdClass Object ( [obsah] => [iduzel] => 11418 [canonical_url] => //kem.vscht.cz [skupina_www] => Array ( ) [url] => [sablona] => stdClass Object ( [class] => [html] => [css] => [js] => [autonomni] => ) ) [11274] => stdClass Object ( [akce] => [objekt] => [odkaz] => [iduzel] => 11274 [canonical_url] => //kem.vscht.cz [skupina_www] => Array ( ) [url] => [sablona] => stdClass Object ( [class] => [html] => [css] => [js] => [autonomni] => ) ) ) [iduzel] => 11269 [canonical_url] => [skupina_www] => Array ( ) [url] => [sablona] => stdClass Object ( [class] => [html] => [css] => [js] => [autonomni] => ) ) [519] => stdClass Object ( [nadpis] => [data] => [poduzel] => stdClass Object ( [61411] => stdClass Object ( [nadpis] => [apiurl] => https://studuj-api.cis.vscht.cz/cms/?weburl=/sis [urlwildcard] => cis-path [iduzel] => 61411 [canonical_url] => [skupina_www] => Array ( ) [url] => /sis [sablona] => stdClass Object ( [class] => api_html [html] => [css] => [js] => [autonomni] => 1 ) ) ) [iduzel] => 519 [canonical_url] => [skupina_www] => Array ( ) [url] => [sablona] => stdClass Object ( [class] => [html] => [css] => [js] => [autonomni] => ) ) [11270] => stdClass Object ( [obsah] => [poduzel] => stdClass Object ( [11273] => stdClass Object ( [nazev] => Ústav ekonomiky a managementu [seo_title] => Úvodní stránka [seo_desc] => [autor] => [autor_email] => [obsah] => [urlnadstranka] => [ogobrazek] => [pozadi] => [iduzel] => 11273 [canonical_url] => [skupina_www] => Array ( ) [url] => /home [sablona] => stdClass Object ( [class] => stranka_novinky [html] => [css] => [js] => [autonomni] => 1 ) ) [11960] => stdClass Object ( [nazev] => [seo_title] => O Ústavu [seo_desc] => [autor] => [autor_email] => [obsah] =>

 ◳ IMG_8027 (jpg) → (originál)

Od roku 2020 zajišťuje ústav výuku nově akreditovaného bakalářského studijního programu Ekonomika a management a navazujícího magisterského studijního programu Odvětvový management se specializacemi Projektové řízení inovací a Řízení chemického průmyslu, později rozšířeného o třetí specializaci Řízení udržitelnosti a regionálního rozvoje. Vybrané specializace magisterského programu lze studovat v prezenční nebo kombinované formě. Odpovídající programy ústav vyučuje i v angličtině pod názvy Economics and Management (tříletý a čtyřletý bakalářský program), Innovation Project Management a Chemical Industry. Ústav se rovněž podílí na výuce mezinárodního programu IMATEC v rámci projektu Erasmus Mundus).

Kromě toho nabízí roční přípravný program pro uchazeče do anglických studijních programů, kteří nejsou rodilými mluvčími, a také akreditované programy pro další vzdělávání pedagogických pracovníků.

Věnuje se i tvůrčí a vědecké činnosti, programům celoživotního vzdělávání, realizuje smluvní výzkum pro podniky a instituce veřejné správy. Je koordinátorem nebo spoluřešitelem pedagogických projektů mezinárodní spolupráce Virtual Visiting Professors, BiocompCorall a Learn&Change, posilujících internacionalizaci učitelů i studentů. Nabízí také odborné předměty do dalších programů vyučovaných VŠCHT Praha a předměty v angličtině pro studenty výměnných programů.

Během roku 2020 posílilo ústav více než šest desítek nových akademických pracovníků, z nichž většina dříve působila na Masarykově ústavu vyšších studií ČVUT, a od roku 2021 ústav sídlí v nové budově VŠCHT v Praze 7. Je tak plně vybaven odbornými i prostorovými kapacitami pro naplňování svého poslání a pro další růst.

 ◳ IMG_9658 (jpg) → (originál) ◳ DSC02563 (jpg) → (originál)

[submenuno] => 1 [urlnadstranka] => [ogobrazek] => [pozadi] => [iduzel] => 11960 [canonical_url] => [skupina_www] => Array ( ) [url] => /o-ustavu [sablona] => stdClass Object ( [class] => stranka_submenu [html] => [css] => [js] => [autonomni] => 1 ) ) [71693] => stdClass Object ( [nazev] => Mapa webu [seo_title] => Mapa webu [seo_desc] => [autor] => [autor_email] => [obsah] => [urlnadstranka] => [ogobrazek] => [pozadi] => [iduzel] => 71693 [canonical_url] => _clone_ [skupina_www] => Array ( ) [url] => /sitemap [sablona] => stdClass Object ( [class] => sitemap [html] => [css] => [js] => [autonomni] => 1 ) ) [11479] => stdClass Object ( [nazev] => [seo_title] => Studium [seo_desc] => [autor] => [autor_email] => [obsah] =>

Výnos o organizaci akademického roku 2023/24 stanoví začátek výuky v letním semestru 12. února 2024 (viz rozpis níže), rozvrhy najdete na stránkách jednotlivých programů.

 ◳ TydnyLS2022 (png) → (originál)

Pod názvem programu v menu najdete i další informace, včetně navržených témat závěrečných prací a okruhů ke Státním závěrečným zkouškám, u specializace Řízení chemického průmyslu podmínky absolvování odborné praxe.

Najdete zde i informace o možnostech studia v zahraničí; programy v angličtině mají vlastní stránky na https://business.vscht.cz/.

[urlnadstranka] => [ogobrazek] => [pozadi] => [iduzel] => 11479 [canonical_url] => [skupina_www] => Array ( ) [url] => /studium [sablona] => stdClass Object ( [class] => stranka_submenu [html] => [css] => [js] => [autonomni] => 1 ) ) [57811] => stdClass Object ( [nazev] => [seo_title] => Zájemci o studium [seo_desc] => [autor] => [autor_email] => [obsah] =>

Studijní programy Ekonomika a management (Bc.) a Odvětvový management se specializacemi Projektové řízení inovací a Řízení chemického průmyslu (Ing.) byly akreditovány Národním akreditačním úřadem v roce 2020, a to v českých i v anglických verzích. Na podzim 2022 byl akreditován čtyřletý bakalářský program Economics and Management a od roku 2023 byla akreditace programu Odvětvový management rozšířena o specializaci Řízení udržitelnosti a regionálního rozvoje (Ing.) a o kombinovanou formu studia.

Pro všechny programy je charakteristický exaktní přístup k řešení praktických problémů a důraz na uplatnění absolventů v mezinárodním prostředí. Vybrané specializace magisterského programu je možné absolvovat i v kombinované formě, kde se prezenční výuka koná o víkendech a pro přednášky jsou k dispozici rozšířené studijní opory včetně videozáznamů. Tuto organizaci studia ocení především zájemci, kteří již pracují nebo například pečují o děti.

Podmínky pro přijetí do ekonomických programů VŠCHT Praha se liší od podmínek pro ostatní programy, a proto je stručně shrnujeme v příslušných sekcích menu, spolu s podrobnostmi o jednotlivých specializacích. Podrobné informace pro uchazeče o studium všech programů na VŠCHT Praha najdete na https://student.vscht.cz/prijimacky/index.php. O ekonomických programech se dozvíte i na celoškolském portálu https://studuj.vscht.cz/byznys/, o programech v anglickém jazyce na https://business.vscht.cz.

Případné předchozí středoškolské nebo vysokoškolské vzdělání v zahraničí si na VŠCHT Praha můžete nechat ověřit v rámci přijímacího řízení do všech programů, tedy i ekonomických (viz platný předpis).

Konkrétní dotazy uchazečů o studium rádi zodpovíme na studuj.byznys@vscht.cz. Dotazy týkající se přijímacího řízení můžete zasílat také studijnímu oddělení na studium.uem@vscht.cz.

Předtím se ale podívejte na pár rad pro uchazeče ze středních škol.

Užitečné pro vás mohou být i                             

... a můžete si stáhnout nebo prohlédnout

  • Prezentaci ze Dne otevřených dveří 5. 2. 2022

[urlnadstranka] => [ogobrazek] => [pozadi] => [iduzel] => 57811 [canonical_url] => [skupina_www] => Array ( ) [url] => /uchazeci [sablona] => stdClass Object ( [class] => stranka_submenu [html] => [css] => [js] => [autonomni] => 1 ) ) [56087] => stdClass Object ( [nazev] => [seo_title] => Celoživotní vzdělávání [seo_desc] => [autor] => UEM [autor_email] => [obsah] =>

 ◳ vscht-09252 (jpg) → (originál)

Získáním vysokoškolského titulu vzdělávání nekončí. Kurzy celoživotního vzdělávání jsou důležitou součástí vzdělávací nabídky Ústavu ekonomiky a managementu VŠCHT Praha. Nabízíme kurzy profesní, certifikované i zájmově orientované pro širokou veřejnost bez věkového omezení.

V naší nabídce najdete firemní kurzy a jazykové kurzy pro veřejnost, jazykové kurzy v rámci Dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků, kurzy jazykové přípravy ke studiu na VŠ, které jsou primárně určeny zahraničním studentům a kurzy pro studenty a zaměstnance VŠCHT Praha.

Naše odborné týmy připravují a realizují kurzy na míru z oblastí naší vzdělávací a výzkumné činnosti: ekonomie, exaktní vědy, management, marketing, personalistika a psychologie, procesní řízení, projektové řízení, veřejná správa a právo, aplikovaná angličtina.

Jednotlivé kurzy jsou zajišťovány odbornými garanty, kteří určují obsah kurzů a volí odborný tým lektorů tak, aby vše optimálně vyhovovalo požadavkům cílové skupiny. Zaměření kurzů, jejich časový rozvrh i počet účastníků ve skupině lze po dohodě flexibilně upravovat. Zázemí naší vysoké školy zaručuje kvalitu nabízených kurzů.

Kurzy uskutečňujeme v prezenční i kombinované formě.

Prezenční výuka probíhá v učebních prostorách Vysoké školy chemicko-technologické v Praze Holešovicích,  popř. po dohodě se zájemci i v jiných lokalitách.

 Celoživotní vzdělávání na VŠCHT Praha se řídí § 60 Zákona č. 111/1998 Sb. o vysokých školách.

 Reference absolventů našich kurzů si může přečíst zde.

Také se můžete podívat na video s Mgr. Kateřinou Vitochovou, absolventkou Rozšiřujícího studia angličtiny. 

 

Kromě kurzů celoživotního vzdělávání realizujeme smluvní výzkum pro podniky a instituce veřejné správy.

Kontakt

  • kurzy.byznys@vscht.cz
  • +420 603 340 385
[urlnadstranka] => [ogobrazek] => [pozadi] => [iduzel] => 56087 [canonical_url] => [skupina_www] => Array ( ) [url] => /czv [sablona] => stdClass Object ( [class] => stranka_submenu [html] => [css] => [js] => [autonomni] => 1 ) ) [11958] => stdClass Object ( [nazev] => [seo_title] => Kontakty [seo_desc] => [autor] => [autor_email] => [obsah] =>

Kontaktní adresa

VŠCHT Praha
Ústav ekonomiky a managementu
Jankovcova 23
170 00 Praha 7 – Holešovice

Recepce budovy:    e (+420) 724 066 959


Vybrané kontakty

Jméno

Místnost

Návštěvní hodiny *

Kontakt

doc. Ing. Lenka Švecová, Ph.D.

vedoucí ústavu

Jankovcova 23, 4. NP   lenka.svecova@vscht.cz

doc. Ing. Jan Vlachý, Ph.D.

mezinárodní programy

Jankovcova 23, 4. NP   jan.vlachy@vscht.cz
Ing. Martin Richtr

hospodář

Jankovcova 23, 4. NP

b Martin.Richtr@vscht.cz

e (+420) 778 764 654

František Picek

IT Specialist

Jankovcova 23, 4. NP   

b Frantisek.Picek@vscht.cz

e (+420) 775 850 693

Ing. Kateřina Pavlíčková

studijní referentka programu Ekonomika a management

Jankovcova 23, 3. NP

Po 9.00-11.00

St 9.00-11.00,  14.00-15.00

Čt 9.00-11.00

b Katerina1.Pavlickova@vscht.cz
e (+420) 220 444 311

Bc. Jaroslava Bradáčová

studijní referentka programu Odvětvový management

Jankovcova 23, 3. NP

Po 9.00-11.00

St 9.00-11.00,  14.00-15.00

Pá 9.00-11.00

b Jaroslava.Bradacova@vscht.cz
e (+420) 220 444 511

Ing. Marie Chajdová

studijní referentka anglických programů

Jankovcova 23, 3. NP

Po 9.00-11.00

Čt 9.00-11.00

b Marie.Chajdova@vscht.cz

e (+420) 736 200 863

Ing. Martina Hlinková

studijní referentka anglických programů

Jankovcova 23, 3. NP

Po 9.00-11.00

Čt 9.00-11.00

b Martina.Hlinkova@vscht.cz

Martina Novoveská

studijní mobility

Jankovcova 23, 3. NP

Čt 9.00-11.00

b novovesa@vscht.cz
e 

Bc. Jitka Čápová

administrativa kurzů CŽV

 

Jankovcova 23, 4. NP

Po - Pá

8.45-15.45

b jitka.capova@vscht.cz
e (+420) 737 899 874

Mgr. Tomáš Groll

administrativa kurzů CŽV

Jankovcova 23, 4. NP

Po - Pá

8.45-15.45

b tomas.groll@vscht.cz
e (+420) 603 340 385

Mgr. Magda Matušková

administrativa kurzů CŽV

Jankovcova 23, 4. NP

Po - Pá

8.45-15.45

b magda.matuskova@vscht.cz
e (+420) 737 899 868

Hana Šumová

sekretariát

Jankovcova 23, 4. NP

b Hana.Sumova@vscht.cz
e (+420) 736 200 569

* Návštěvy v jiných termínech dle předchozí domluvy.

Úplný telefonní seznam

[urlnadstranka] => [ogobrazek] => [pozadi] => [iduzel] => 11958 [canonical_url] => [skupina_www] => Array ( ) [url] => /kontakty [sablona] => stdClass Object ( [class] => stranka [html] => [css] => [js] => [autonomni] => 1 ) ) [55750] => stdClass Object ( [nazev] => [seo_title] => Digitální nákup [seo_desc] => Stránka se věnuje tématu digitalizace, elektronizace a digitální transformace nákupu. [autor] => [autor_email] => [obsah] => [urlnadstranka] => [ogobrazek] => [pozadi] => [iduzel] => 55750 [canonical_url] => [skupina_www] => Array ( ) [url] => /digitalni-nakup-scm [sablona] => stdClass Object ( [class] => stranka_novinky [html] => [css] => [js] => [autonomni] => 1 ) ) [60642] => stdClass Object ( [obsah] => [iduzel] => 60642 [canonical_url] => [skupina_www] => Array ( ) [url] => /rozcestnik [sablona] => stdClass Object ( [class] => stranka_novinky [html] => [css] => [js] => [autonomni] => 1 ) ) ) [iduzel] => 11270 [canonical_url] => [skupina_www] => Array ( ) [url] => [sablona] => stdClass Object ( [class] => [html] => [css] => [js] => [autonomni] => ) ) ) [sablona] => stdClass Object ( [class] => web [html] => [css] => [js] => [autonomni] => 1 ) [api_suffix] => )

DATA


stdClass Object
(
    [nazev] => Jak se učí poradenská společnost
    [seo_title] => Jak se učí poradenská společnost
    [seo_desc] => 
    [autor] => PhDr. Jan Vašek, MSc. et MSc.
    [autor_email] => 
    [perex] => 

Přestože je schopnost učit se naprosto zásadní pro kvalitu poskytované služby, dostává odborná veřejnost jen zřídka příležitost nahlédnout pod pokličku této klíčové dovednosti českých poradenských společností. Nám se však podařilo přesvědčit společnost Logio, s.r.o., aby s námi otevřeně sdílela své klíčové procesy a umožnila nám jejich podrobnou analýzu, ke které jsme využili koncept Učící se organizace.

Navíc, společnost Logio s.r.o. se za více než 15 let působení na trhu etablovala jako důvěryhodný partner při optimalizaci procesů, digitalizaci a automatizaci v oblasti logistiky a řízení dodavatelského řetězce. Domníváme se proto, že příklady dobré praxe organizačního učení firmy, která se specializuje na digitální transformaci, jsou mimořádně relevantní pro všechny organizace, které tímto procesem právě procházejí nebo se na něj připravují.

[ikona] => [obrazek] => [ogobrazek] => [pozadi] => [obsah] =>

V čem se inspirovat

 V literatuře samozřejmě nalezneme spoustu příkladů firem, které jsou z hlediska organizačního učení o stovky světelných let napřed a disponují prakticky neomezenými zdroji i mimořádně sofistikovanými nástroji. Je však otázkou, zda si z jejich příkladu může běžná firma něco smysluplného odnést. My jsme proto úmyslně vybrali „normální firmu z našeho kancelářského komplexu,“ která je však v mnohém inspirativní:

  • Dokázala povýšit organizační učení na firemní vizi a pevně jej zapustit do firemní kultury,
  • Podařilo se jí sladit osobní rozvoj s běžnými činnostmi všech zaměstnanců,
  • S vynaložením minimálních nákladů dokáže svým zaměstnancům nabídnout relevantní školení a systematicky kumulovat know-how v kodifikované formě díky databázi zkušeností,
  • Know-how vhodně přetavit do hodnotové nabídky formou softwarových aplikací i zkušeností konzultantů,
  • Organizační učení přenést i na zákazníky a měnit jejich mentální modely i systémové myšlení, což je u konzultantů výjimečné a mimořádně hodnotné.

 

Aby si čtenář z naší studie pro svou praxi odnesl maximum, představíme nejdříve dva zásadní nástroje organizačního učení: metodu dvojsmyčkového učení a koncept učící se organizace. Ve druhé části se potom zaměříme na pět disciplín učící se organizace a aplikujeme je v každodenní praxi společnosti Logio.

Dvojsmyčkové učení

Obchodní model poradenské společnosti stojí a padá na znalostech a schopnosti tyto znalosti využít v klientův prospěch. Naštěstí pro konzultanty se znalosti neustále vyvíjejí, takže mají stále co prodávat. Na druhou stranu musí poradenské společnosti vyvinout obrovské úsilí, aby nové znalosti získaly, udržely, integrovaly do existující nabídky a dokázaly efektivně předat klientům. Že se jedná o náročný a bolestivý proces ukázal již C. Argyris ve svém slavném článku s výmluvným názvem Jak naučit chytré lidi se učit,[1] jehož klíčovou myšlenku jednosmyčkového a dvojsmyčkového učení stručně shrnujeme v Komentáři I.

Koncept dvojsmyčkového učení podrobně rozpracoval a uvedl do praxe p. Senge ve své knize Pátá disciplína, kterou stručně představíme v další sekci a která bude tvořit teoretický rámec pro naši analýzu společnosti Logio.

Koncept učící se organizace

 Přes kritiku, která Pátou disciplínu[2] od P. Senge označuje za pomíjivou manažerskou módu, se každoročně objevuje více okolo 3.000 odborných článků, které staví na principech Učící se organizace. Zjednodušeně můžeme říci, že celý koncept stojí na pěti pilířích (viz Tabulka I.), které efektivně bojují se sedmi poruchami učení, z nichž nejnebezpečnější pro digitální transformaci je asi hned ta první „Jsem to, co dělám, a nemohu přeci dělat nic jiného.“[3]

Koncept Učící se organizace vytváří ucelený ekosystém, který není jen nástrojem na vstřebávání nových informací, ale umožňuje a všemožně podporuje (1) přirozené a soustavné učení, (2) praktické využití informací, (3) ochotu dělat něco nového nebo staré věci nově, (4) a touhu vzít budoucnost do vlastních rukou. Přestože nám dnes myšlenka, že klíčem k úspěšnému rozvoji organizace a organizačnímu učení jsou jedinci a jejich ochota se učit, může přijít triviální, v době svého vzniku se jednalo o originální pohled na organizaci a její klíčové zdroje.

Po tomto stručném úvodu, jehož cílem bylo čtenáře seznámit s klíčovými východisky, se můžeme pustit do analýzy pěti disciplín společnosti Logio. Ještě dodejme, že praktickou aplikaci nám velmi usnadnil článek S. L. Hoe,[4] který koncept učící se organizace zasadil přímo do oblasti digitální transformace.

                                                                                                                                                                                        

Učící se organizace v praxi

V této sekci ilustrujeme každou disciplínu na konkrétním příkladu z praxe: (1) interní rozvoj zaměstnanců, (2) zavádění automatizovaných reportů, (3) sdílená digitální vize, (4) dočasné týmy a (5) koncept Logio Bridge. Tabulce II. jsme se pokusili přehledně shrnout příklady dobré praxe, které v následujících sekcích podrobně analyzujeme.

                                                                                                                                                                                                          

Osobní rozvoj

 První disciplína se věnuje zlepšování digitálních kompetencí člověka na individuální úrovni. Očekává se, že pracovník prokáže zvládnutí digitálních dovedností od základní (např.: správa nastavení soukromí, e-mail), střední (grafický design) až po pokročilé úrovně (umělá inteligence). Zároveň je nutné dodat, že tato disciplína očekává od vedoucích pracovníků a vyššího managementu podporu, ať už ve formě strukturovaných školení nebo rozvojových kurzů, které zaměstnance vybaví znalostmi potřebnými k zvládnutí vyšších úrovní digitální transformace.

      Potenciál osobního rozvoje firma zkoumá již při pohovoru s potenciálními uchazeči a mimo jiné v praxi testuje pokročilou schopnost zpracovat data v tabulkovém softwaru i vytvoření kvalitní prezentace. Jedná se totiž o úkoly, na které bude uchazeč narážet v jednotlivých projektech. Po přijetí čeká na každého uchazeče propracovaný adaptační plán seznámení se všemi digitálními nástroji společnosti. Současně společnost zaměstnance motivuje, aby si vytvořili vlastní plán dalšího vzdělávání, který následně validuje manažer a oddělení lidských zdrojů.

      Od svých zaměstnanců firma očekává ochotu využívat nové digitální nástroje, neustále prohlubovat své znalosti a také připravenost svou expertízu předat dále, často formou interního školení, které know-how kodifikuje a zpřístupní zbytku firmy. Ostatně, interní školení tvoří pomyslný vrchol disciplíny osobního rozvoje, protože jednotlivá školení jsou přístupná všem zaměstnancům bez ohledu na pracovní zařazení. Celý systém funguje velmi jednoduše: každý pátek odpoledne je naplánováno školení pod vedením příslušného „guru.“ Pro zajímavost zmiňme témata posledních workshopů: nástroj PowerBI, tvorba procesních map, nebo automatické a skladovací technologie v logistice.

                

Mentální modely

Druhá disciplína se věnuje mentálním modelům (Mental Models). Základem této disciplíny je narušení „statusu quo“ zpochybňováním stávajících předpokladů o způsobu fungování, přemýšlení a řešení problémů. Právě díky změně mentálních modelů mohou jednotlivci a organizace přicházet s novými způsoby řešení. Ve firmě zároveň probíhá zásadní přechod od techno-centrického k lidsko-centrickému designu, který staví do středu člověka, jeho potřeby a uživatelskou přívětivost.

V praxi můžeme problematiku mentálních modelů ilustrovat na příkladu standardních, periodických reportů, které se společnost snaží pro své zákazníky maximálně automatizovat. Na papíře se samozřejmě jedná o relativně jednoduchou záležitost, v praxi však konzultanti naráží na četné překážky, jako je neznalost, jak data využít, neochota s reportem pracovat či nedůvěra k datům. Prvním úkolem autora reportu je proto uživatelům důkladně vysvětlit přínos reportů pro praxi, jejich funkční a obsahovou stránku, matematické modely i význam zobrazovaných dat. V další fázi musí uživatele přesvědčit, že report je pouze pomocný nástroj, který za ně práci neudělá a ani jim ji nevezme, ale pouze vytváří podpůrný aparát pro kvalitnější a transparentnější rozhodování. Teprve potom může konzultant zacílit na existující mentální modely: (1) díky reportům lze práci dělat jinak a efektivněji, (2) nemusí každý den nebo týden trávit hodiny kopírováním dat z jednoho excelu do druhého a následně další hodiny trávit tvorbou grafů, tabulek, (3) že lze procesy z automatizovat a standardizovat, aby se lidé mohli věnovat činnostem s mnohem větší přidanou hodnotou.

Praxe ukazuje, že dokud konzultant v týmu zákazníka nezíská alespoň jednoho spojence, který je ochoten přijmout nové mentální modely a narušit status quo, nedojde k výraznému zlepšení a projekt může dokonce vyšumět do ztracena.

Sdílená vize

Třetí disciplína je sdílená vize (Shared Vision), která vytváří pocit sounáležitosti prostřednictvím sdílené vize o budoucnosti a dalším směřování organizace.[5] V oblasti digitální transformace odpovídá sdílená vize na otázku: Jakou digitální budoucnost pro naši organizaci a obchodní model.

Ve společnosti Logio je vize formulována do Supply Chain Love Platformy, která aspiruje na dokonale vyladěný dodavatelský řetězec, který je výsledkem transparentního ekosystému, v rámci kterého všechny zúčastněné strany (zákazníci, dodavatelé, odběratelé) intenzivně sdílejí všechny informace, čímž vznikají synergie mezi jednotlivými úrovněmi, které se v praxi projeví nižšími náklady, odstraněním plýtvání i organickým růstem podnikání zákazníků. Za více než patnáct let působení firmy se tato vize již stala součástí firemní kultury a jejím hmatatelným projevem je hned několik softwarových řešení, které k realizaci této vize společnost vyvíjí.

Sdílená vize, kterou členové organizace opravdu přijali za svou, působí jako kompas, který všechny činnosti směruje správný směrem, ať už jde o sdílené hodnoty, kterými jsou respekt, sebevědomí, smysl, spolu, svoboda a odpovědnost, užít si to a profesionalita, nebo se jedná o strategická rozhodnutí z hlediska cílů a alokace zdrojů, či o zlatá pravidla spolupráce se zákazníky.

 

Týmové učení

 Předposlední (čtvrtou) disciplínou je týmové učení (Team Learning), protože základem každé učící se organizace jsou týmy, neboť znalosti a schopnosti týmu vždy převyšují kapacitu jednotlivce. Klíčem k týmovému učení je potom interní komunikace a spolupráce, která je založená na umění dialogu. Na rozdíl od diskuse, jejíž cílem je prosadit svůj názor, slouží dialog ke sdílení názorů a zkoumání odlišností. Cílem dialogu tedy není přesvědčit ostatní (vyhrát), ale vyjádřit své myšlenky a nastartovat skupinové myšlení, čímž se otevírá prostor pro inovativní řešení.

Týmové učení se ve společnosti Logio projevuje jednoduše a přirozeně, protože neexistují pevné týmy, které by systematicky spolupracovaly na všem projektech. Místo toho se na každý projekt nominuje senior konzultant, konzultant a junior konzultant. Senior konzultant zaštiťuje celý projekt, přináší know-how a zkušenosti. Hlavním řešitelem je nejčastěji konzultant, který má zkušenosti s řadou projektů a k ruce má junior konzultanta. Takto jednoduše je zajištěno, že znalosti, zkušenosti a praxe z řešení projektů se přenáší z jedné „generace“ na další.

Už delší dobu vytvářejí zaměstnanci i tzv. databázi znalostí, kde se postupně shromažďuje know-how celé společnosti. Na druhou stranu zkušenost potvrzuje, že pro většinu lidí je stále jednodušší a rychlejší se zeptat kolegy.

Systémové myšlení

 Poslední (pátou) disciplínou je systémové myšlení (System Thinking), které zkoumá, proč se systém chová právě tímto způsobem. Pouze systémové myšlení může vyřešit komplexní problémy, které přesahují tradiční organizační hranice.

Pátá disciplína je v Logio nyní zhmotněná v produktu s příznačným názvem Logio Bridge, který reflektuje smutný fakt, že navenek všichni s intenzivním a transparentním sdílením dat souhlasí, ale v reálu je tomu přesně naopak. Logio Bridge je platforma, která se snaží firmy přesvědčit, aby informace sdíleli interně i externě. Díky propojení všech oddělení a systematickému sběru dat dochází k tzv. principu jedné pravdy, kdy se data vyhodnocují a interpretují v celopodnikové perspektivě.

 

Závěr

 Společnost Logio možná není dokonalá, ale ví, kam z hlediska organizačního učení směřuje, jak tuto vizi naplnit bez vynaložení velkých investic a zásahů do každodenního fungování společnosti. Může být proto inspirací pro všechny střední a menší firmy, které na cestu systematického organizačního učení teprve nastupují nebo rozvoj individuálního i firemního know-how zatím zůstává za očekáváním.

 

Autoři:

Štěpán Černohouz, Jan Vašek, 2021

Zdroje:

[1] Argyris, C. (1991). Teaching smart people how to learn. Harvard business review69(3).

[2] Senge, Peter M. (2007) Pátá disciplína: Teorie a praxe učící se organizace. Praha: Management Press, 439 str.

[3] Pro podrobnou recenzi knihy viz Kubátová, J. (2008). Peter M. Senge: Pátá disciplína. Teorie a praxe učící se organizace: [recenze]. Dostupné z: https://dspace.vsb.cz/bitstream/handle/10084/134037/Ekonom_revue%202008- 2_10_Kubatova.pdf?sequence=1

[4] HOE, Siu Loon. (2019) „Digitalization in practice: the fifth discipline advantage.” The Learning Organization. 27(1), 54-64.

[5] FOSTER, Lynda. The Fifth Discipline- Shared Vision and Team Learning. Cortex Leadership Consulting [online]. 21.5.2017 [cit. 2020-12-05]. Dostupné z: http://cortexleadership.com/leadership-blog/fifth-discipline-share-vision-team-learning/

 

[submenuno] => [urlnadstranka] => [newurl_domain] => 'kem.vscht.cz' [newurl_jazyk] => 'cs' [newurl_akce] => '/digitalni-nakup-scm/archiv-2021/35-jak-se-uci-poradenska-spolecnost' [newurl_iduzel] => 58470 [newurl_path] => 8547/11265/11271/11270/55750/57320/58470 [newurl_path_link] => Odkaz na newurlCMS [iduzel] => 58470 [platne_od] => 15.03.2021 13:48:00 [zmeneno_cas] => 15.03.2021 13:48:23.854346 [zmeneno_uzivatel_jmeno] => Magda Matušková [canonical_url] => [idvazba] => 68669 [cms_time] => 1714129933 [skupina_www] => Array ( ) [slovnik] => Array ( ) [poduzel] => Array ( ) [sablona] => stdClass Object ( [class] => stranka [html] => [css] => [js] => [autonomni] => 1 ) [api_suffix] => )

VŠCHT Praha
Technická 5
166 28 Praha 6 – Dejvice
IČ: 60461373
DIČ: CZ60461373

Datová schránka: sp4j9ch

Za informace odpovídá: Ústav ekonomiky a managementu
Technický správce: Výpočetní centrum

Copyright VŠCHT Praha
zobrazit plnou verzi