Počkejte prosím chvíli...
stdClass Object
(
    [nazev] => Ústav ekonomiky a managementu
    [adresa_url] => 
    [api_hash] => 
    [seo_desc] => 
    [jazyk] => cs
    [jednojazycny] => 1
    [barva] => 
    [indexace] => 1
    [obrazek] => 
    [ga_force] => 
    [cookie_force] => 
    [secureredirect] => 1
    [google_verification] => UOa3DCAUaJJ2C3MuUhI9eR1T9ZNzenZfHPQN4wupOE8
    [ga_account] => UA-10822215-3
    [ga_domain] => 
    [ga4_account] => G-VKDBFLKL51
    [gtm_id] => 
    [gt_code] => 
    [kontrola_pred] => 
    [omezeni] => 0
    [pozadi1] => 0003~~S8opLQIA.jpg
    [pozadi2] => 
    [pozadi3] => 
    [pozadi4] => 
    [pozadi5] => 
    [robots] => 
    [htmlheaders] => 
    [newurl_domain] => 'kem.vscht.cz'
    [newurl_jazyk] => 'cs'
    [newurl_akce] => '[cs]'
    [newurl_iduzel] => 
    [newurl_path] => 8547/11265/11271
    [newurl_path_link] => Odkaz na newurlCMS
    [iduzel] => 11271
    [platne_od] => 31.10.2023 10:56:00
    [zmeneno_cas] => 31.10.2023 10:56:01.359019
    [zmeneno_uzivatel_jmeno] => Jan Kříž
    [canonical_url] => 
    [idvazba] => 13322
    [cms_time] => 1713549726
    [skupina_www] => Array
        (
        )

    [slovnik] => stdClass Object
        (
            [social_tw_odkaz] => 
            [social_yt_odkaz] => 
            [paticka_budova_a_popis] => Rektorát, oddělení komunikace, pedagogické oddělení, děkanát FCHT, centrum informačních služeb
            [paticka_budova_c_popis] => Dětský koutek Zkumavka, praktický lékař, Ústav matematiky
            [paticka_budova_1_popis] =>  
            [logo_href] => /
            [paticka_budova_2_nadpis] =>  STUDENTSKÁ KAVÁRNA CARBON
            [logo] => 
            [paticka_budova_2_popis] =>  
            [google_search] => 001523547858480163194:u-cbn29rzve
            [paticka_adresa] => VŠCHT Praha
Technická 5
166 28 Praha 6 – Dejvice
IČ: 60461373
DIČ: CZ60461373

Datová schránka: sp4j9ch

Za informace odpovídá: Ústav ekonomiky a managementu
Technický správce: Výpočetní centrum

Copyright VŠCHT Praha
[social_fb_odkaz] => https://www.facebook.com/groups/vscht.ekonomove [paticka_odkaz_mail] => mailto:studuj.byznys@vscht.cz [paticka_budova_a_nadpis] => BUDOVA A [paticka_budova_b_nadpis] => BUDOVA B [paticka_budova_b_popis] => Věda a výzkum, děkanát FTOP, děkanát FPBT, děkanát FCHI, výpočetní centrum, zahraniční oddělení, kvestor [paticka_budova_c_nadpis] => BUDOVA C [paticka_budova_1_nadpis] => NÁRODNÍ TECHNICKÁ KNIHOVNA [social_fb_title] => Facebook ústavu [social_tw_title] => [social_yt_title] => [autor] => Autor [aktualizovano] => Aktualizováno [archiv_novinek] => Archiv novinek [submenu_novinky_rok_title] => Zobrazit novinky na daný rok [drobecky] => VŠCHT PrahaÚEM [api_obor_druh_B] => Bakalářský studijní obor [charakteristika] => Charakteristika [vice] => → více [uplatneni] => Uplatnění [studijni_plan] => Studijní plán [mene] => → méně [api_obor_druh_N] => Navazující magisterský studijní obor [navaznosti] => Navazující studium v oborech [studijni_plan_povinne_predmety] => Povinné předměty [studijni_plan_volitelne_predmety] => Povinně volitelné předměty [paticka_mapa_alt] => [den_kratky_6] => so [den_kratky_3] => st [den_kratky_2] => út [novinky_kategorie_1] => Akce VŠCHT Praha [novinky_kategorie_2] => Důležité termíny [novinky_kategorie_3] => Studentské akce [novinky_kategorie_4] => Zábava [novinky_kategorie_5] => Věda [novinky_archiv_url] => /novinky [novinky_servis_archiv_rok] => Novinky z roku [novinky_servis_nadpis] => Nastavení novinek [novinky_dalsi] => Zobrazit další novinky [intranet_odkaz] => http://intranet.vscht.cz/ [intranet_text] => Intranet [logo_mobile_href] => / [logo_mobile] => [mobile_over_nadpis_menu] => Menu [mobile_over_nadpis_search] => Hledání [mobile_over_nadpis_jazyky] => [mobile_over_nadpis_login] => Přihlášení [menu_home] => Domovská stránka [zobraz_desktop_verzi] => zobrazit plnou verzi [novinky_archiv] => Archiv novinek [zobraz_mobilni_verzi] => zobrazit mobilní verzi [den_kratky_1] => po [paticka_mapa_odkaz] => [nepodporovany_prohlizec] => Ve Vašem prohlížeči se nemusí vše zobrazit správně. Pro lepší zážitek použijte jiný. [den_kratky_4] => čt [preloader] => Počkejte prosím chvíli... [den_kratky_5] => pá [social_in_odkaz] => [den_kratky_0] => [social_li_odkaz] => [hledani_nadpis] => hledání [hledani_nenalezeno] => Nenalezeno... [hledani_vyhledat_google] => vyhledat pomocí Google [novinka_publikovano] => Publikovano: [novinka_datum_konani] => Datum konani: ) [poduzel] => stdClass Object ( [11269] => stdClass Object ( [obsah] => [poduzel] => stdClass Object ( [11416] => stdClass Object ( [obsah] => [iduzel] => 11416 [canonical_url] => //kem.vscht.cz [skupina_www] => Array ( ) [url] => [sablona] => stdClass Object ( [class] => [html] => [css] => [js] => [autonomni] => ) ) [11418] => stdClass Object ( [obsah] => [iduzel] => 11418 [canonical_url] => //kem.vscht.cz [skupina_www] => Array ( ) [url] => [sablona] => stdClass Object ( [class] => [html] => [css] => [js] => [autonomni] => ) ) [11274] => stdClass Object ( [akce] => [objekt] => [odkaz] => [iduzel] => 11274 [canonical_url] => //kem.vscht.cz [skupina_www] => Array ( ) [url] => [sablona] => stdClass Object ( [class] => [html] => [css] => [js] => [autonomni] => ) ) ) [iduzel] => 11269 [canonical_url] => [skupina_www] => Array ( ) [url] => [sablona] => stdClass Object ( [class] => [html] => [css] => [js] => [autonomni] => ) ) [519] => stdClass Object ( [nadpis] => [data] => [poduzel] => stdClass Object ( [61411] => stdClass Object ( [nadpis] => [apiurl] => https://studuj-api.cis.vscht.cz/cms/?weburl=/sis [urlwildcard] => cis-path [iduzel] => 61411 [canonical_url] => [skupina_www] => Array ( ) [url] => /sis [sablona] => stdClass Object ( [class] => api_html [html] => [css] => [js] => [autonomni] => 1 ) ) ) [iduzel] => 519 [canonical_url] => [skupina_www] => Array ( ) [url] => [sablona] => stdClass Object ( [class] => [html] => [css] => [js] => [autonomni] => ) ) [11270] => stdClass Object ( [obsah] => [poduzel] => stdClass Object ( [11273] => stdClass Object ( [nazev] => Ústav ekonomiky a managementu [seo_title] => Úvodní stránka [seo_desc] => [autor] => [autor_email] => [obsah] => [urlnadstranka] => [ogobrazek] => [pozadi] => [iduzel] => 11273 [canonical_url] => [skupina_www] => Array ( ) [url] => /home [sablona] => stdClass Object ( [class] => stranka_novinky [html] => [css] => [js] => [autonomni] => 1 ) ) [11960] => stdClass Object ( [nazev] => [seo_title] => O Ústavu [seo_desc] => [autor] => [autor_email] => [obsah] =>

 ◳ IMG_8027 (jpg) → (originál)

Od roku 2020 zajišťuje ústav výuku nově akreditovaného bakalářského studijního programu Ekonomika a management a navazujícího magisterského studijního programu Odvětvový management se specializacemi Projektové řízení inovací a Řízení chemického průmyslu, později rozšířeného o třetí specializaci Řízení udržitelnosti a regionálního rozvoje. Vybrané specializace magisterského programu lze studovat v prezenční nebo kombinované formě. Odpovídající programy ústav vyučuje i v angličtině pod názvy Economics and Management (tříletý a čtyřletý bakalářský program), Innovation Project Management a Chemical Industry. Ústav se rovněž podílí na výuce mezinárodního programu IMATEC v rámci projektu Erasmus Mundus).

Kromě toho nabízí roční přípravný program pro uchazeče do anglických studijních programů, kteří nejsou rodilými mluvčími, a také akreditované programy pro další vzdělávání pedagogických pracovníků.

Věnuje se i tvůrčí a vědecké činnosti, programům celoživotního vzdělávání, realizuje smluvní výzkum pro podniky a instituce veřejné správy. Je koordinátorem nebo spoluřešitelem pedagogických projektů mezinárodní spolupráce Virtual Visiting Professors, BiocompCorall a Learn&Change, posilujících internacionalizaci učitelů i studentů. Nabízí také odborné předměty do dalších programů vyučovaných VŠCHT Praha a předměty v angličtině pro studenty výměnných programů.

Během roku 2020 posílilo ústav více než šest desítek nových akademických pracovníků, z nichž většina dříve působila na Masarykově ústavu vyšších studií ČVUT, a od roku 2021 ústav sídlí v nové budově VŠCHT v Praze 7. Je tak plně vybaven odbornými i prostorovými kapacitami pro naplňování svého poslání a pro další růst.

 ◳ IMG_9658 (jpg) → (originál) ◳ DSC02563 (jpg) → (originál)

[submenuno] => 1 [urlnadstranka] => [ogobrazek] => [pozadi] => [iduzel] => 11960 [canonical_url] => [skupina_www] => Array ( ) [url] => /o-ustavu [sablona] => stdClass Object ( [class] => stranka_submenu [html] => [css] => [js] => [autonomni] => 1 ) ) [71693] => stdClass Object ( [nazev] => Mapa webu [seo_title] => Mapa webu [seo_desc] => [autor] => [autor_email] => [obsah] => [urlnadstranka] => [ogobrazek] => [pozadi] => [iduzel] => 71693 [canonical_url] => _clone_ [skupina_www] => Array ( ) [url] => /sitemap [sablona] => stdClass Object ( [class] => sitemap [html] => [css] => [js] => [autonomni] => 1 ) ) [11479] => stdClass Object ( [nazev] => [seo_title] => Studium [seo_desc] => [autor] => [autor_email] => [obsah] =>

Výnos o organizaci akademického roku 2023/24 stanoví začátek výuky v letním semestru 12. února 2024 (viz rozpis níže), rozvrhy najdete na stránkách jednotlivých programů.

 ◳ TydnyLS2022 (png) → (originál)

Pod názvem programu v menu najdete i další informace, včetně navržených témat závěrečných prací a okruhů ke Státním závěrečným zkouškám, u specializace Řízení chemického průmyslu podmínky absolvování odborné praxe.

Najdete zde i informace o možnostech studia v zahraničí; programy v angličtině mají vlastní stránky na https://business.vscht.cz/.

[urlnadstranka] => [ogobrazek] => [pozadi] => [iduzel] => 11479 [canonical_url] => [skupina_www] => Array ( ) [url] => /studium [sablona] => stdClass Object ( [class] => stranka_submenu [html] => [css] => [js] => [autonomni] => 1 ) ) [57811] => stdClass Object ( [nazev] => [seo_title] => Zájemci o studium [seo_desc] => [autor] => [autor_email] => [obsah] =>

Studijní programy Ekonomika a management (Bc.) a Odvětvový management se specializacemi Projektové řízení inovací a Řízení chemického průmyslu (Ing.) byly akreditovány Národním akreditačním úřadem v roce 2020, a to v českých i v anglických verzích. Na podzim 2022 byl akreditován čtyřletý bakalářský program Economics and Management a od roku 2023 byla akreditace programu Odvětvový management rozšířena o specializaci Řízení udržitelnosti a regionálního rozvoje (Ing.) a o kombinovanou formu studia.

Pro všechny programy je charakteristický exaktní přístup k řešení praktických problémů a důraz na uplatnění absolventů v mezinárodním prostředí. Vybrané specializace magisterského programu je možné absolvovat i v kombinované formě, kde se prezenční výuka koná o víkendech a pro přednášky jsou k dispozici rozšířené studijní opory včetně videozáznamů. Tuto organizaci studia ocení především zájemci, kteří již pracují nebo například pečují o děti.

Podmínky pro přijetí do ekonomických programů VŠCHT Praha se liší od podmínek pro ostatní programy, a proto je stručně shrnujeme v příslušných sekcích menu, spolu s podrobnostmi o jednotlivých specializacích. Podrobné informace pro uchazeče o studium všech programů na VŠCHT Praha najdete na https://student.vscht.cz/prijimacky/index.php. O ekonomických programech se dozvíte i na celoškolském portálu https://studuj.vscht.cz/byznys/, o programech v anglickém jazyce na https://business.vscht.cz.

Případné předchozí středoškolské nebo vysokoškolské vzdělání v zahraničí si na VŠCHT Praha můžete nechat ověřit v rámci přijímacího řízení do všech programů, tedy i ekonomických (viz platný předpis).

Konkrétní dotazy uchazečů o studium rádi zodpovíme na studuj.byznys@vscht.cz. Dotazy týkající se přijímacího řízení můžete zasílat také studijnímu oddělení na studium.uem@vscht.cz.

Předtím se ale podívejte na pár rad pro uchazeče ze středních škol.

Užitečné pro vás mohou být i                             

... a můžete si stáhnout nebo prohlédnout

  • Prezentaci ze Dne otevřených dveří 5. 2. 2022

[urlnadstranka] => [ogobrazek] => [pozadi] => [iduzel] => 57811 [canonical_url] => [skupina_www] => Array ( ) [url] => /uchazeci [sablona] => stdClass Object ( [class] => stranka_submenu [html] => [css] => [js] => [autonomni] => 1 ) ) [56087] => stdClass Object ( [nazev] => [seo_title] => Celoživotní vzdělávání [seo_desc] => [autor] => UEM [autor_email] => [obsah] =>

 ◳ vscht-09252 (jpg) → (originál)

Získáním vysokoškolského titulu vzdělávání nekončí. Kurzy celoživotního vzdělávání jsou důležitou součástí vzdělávací nabídky Ústavu ekonomiky a managementu VŠCHT Praha. Nabízíme kurzy profesní, certifikované i zájmově orientované pro širokou veřejnost bez věkového omezení.

V naší nabídce najdete firemní kurzy a jazykové kurzy pro veřejnost, jazykové kurzy v rámci Dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků, kurzy jazykové přípravy ke studiu na VŠ, které jsou primárně určeny zahraničním studentům a kurzy pro studenty a zaměstnance VŠCHT Praha.

Naše odborné týmy připravují a realizují kurzy na míru z oblastí naší vzdělávací a výzkumné činnosti: ekonomie, exaktní vědy, management, marketing, personalistika a psychologie, procesní řízení, projektové řízení, veřejná správa a právo, aplikovaná angličtina.

Jednotlivé kurzy jsou zajišťovány odbornými garanty, kteří určují obsah kurzů a volí odborný tým lektorů tak, aby vše optimálně vyhovovalo požadavkům cílové skupiny. Zaměření kurzů, jejich časový rozvrh i počet účastníků ve skupině lze po dohodě flexibilně upravovat. Zázemí naší vysoké školy zaručuje kvalitu nabízených kurzů.

Kurzy uskutečňujeme v prezenční i kombinované formě.

Prezenční výuka probíhá v učebních prostorách Vysoké školy chemicko-technologické v Praze Holešovicích,  popř. po dohodě se zájemci i v jiných lokalitách.

 Celoživotní vzdělávání na VŠCHT Praha se řídí § 60 Zákona č. 111/1998 Sb. o vysokých školách.

 Reference absolventů našich kurzů si může přečíst zde.

Také se můžete podívat na video s Mgr. Kateřinou Vitochovou, absolventkou Rozšiřujícího studia angličtiny. 

 

Kromě kurzů celoživotního vzdělávání realizujeme smluvní výzkum pro podniky a instituce veřejné správy.

Kontakt

  • kurzy.byznys@vscht.cz
  • +420 603 340 385
[urlnadstranka] => [ogobrazek] => [pozadi] => [iduzel] => 56087 [canonical_url] => [skupina_www] => Array ( ) [url] => /czv [sablona] => stdClass Object ( [class] => stranka_submenu [html] => [css] => [js] => [autonomni] => 1 ) ) [11958] => stdClass Object ( [nazev] => [seo_title] => Kontakty [seo_desc] => [autor] => [autor_email] => [obsah] =>

Kontaktní adresa

VŠCHT Praha
Ústav ekonomiky a managementu
Jankovcova 23
170 00 Praha 7 – Holešovice

Recepce budovy:    e (+420) 724 066 959


Vybrané kontakty

Jméno

Místnost

Návštěvní hodiny *

Kontakt

doc. Ing. Lenka Švecová, Ph.D.

vedoucí ústavu

Jankovcova 23, 4. NP   lenka.svecova@vscht.cz

doc. Ing. Jan Vlachý, Ph.D.

mezinárodní programy

Jankovcova 23, 4. NP   jan.vlachy@vscht.cz
Ing. Martin Richtr

hospodář

Jankovcova 23, 4. NP

b Martin.Richtr@vscht.cz

e (+420) 778 764 654

František Picek

IT Specialist

Jankovcova 23, 4. NP   

b Frantisek.Picek@vscht.cz

e (+420) 775 850 693

Ing. Kateřina Pavlíčková

studijní referentka programu Ekonomika a management

Jankovcova 23, 3. NP

Po 9.00-11.00

St 9.00-11.00,  14.00-15.00

Čt 9.00-11.00

b Katerina1.Pavlickova@vscht.cz
e (+420) 220 444 311

Bc. Jaroslava Bradáčová

studijní referentka programu Odvětvový management

Jankovcova 23, 3. NP

Po 9.00-11.00

St 9.00-11.00,  14.00-15.00

Pá 9.00-11.00

b Jaroslava.Bradacova@vscht.cz
e (+420) 220 444 511

Ing. Marie Chajdová

studijní referentka anglických programů

Jankovcova 23, 3. NP

Po 9.00-11.00

Čt 9.00-11.00

b Marie.Chajdova@vscht.cz

e (+420) 736 200 863

Ing. Martina Hlinková

studijní referentka anglických programů

Jankovcova 23, 3. NP

Po 9.00-11.00

Čt 9.00-11.00

b Martina.Hlinkova@vscht.cz

Martina Novoveská

studijní mobility

Jankovcova 23, 3. NP

Čt 9.00-11.00

b novovesa@vscht.cz
e 

Bc. Jitka Čápová

administrativa kurzů CŽV

 

Jankovcova 23, 4. NP

Po - Pá

8.45-15.45

b jitka.capova@vscht.cz
e (+420) 737 899 874

Mgr. Tomáš Groll

administrativa kurzů CŽV

Jankovcova 23, 4. NP

Po - Pá

8.45-15.45

b tomas.groll@vscht.cz
e (+420) 603 340 385

Mgr. Magda Matušková

administrativa kurzů CŽV

Jankovcova 23, 4. NP

Po - Pá

8.45-15.45

b magda.matuskova@vscht.cz
e (+420) 737 899 868

Hana Šumová

sekretariát

Jankovcova 23, 4. NP

b Hana.Sumova@vscht.cz
e (+420) 736 200 569

* Návštěvy v jiných termínech dle předchozí domluvy.

Úplný telefonní seznam

[urlnadstranka] => [ogobrazek] => [pozadi] => [iduzel] => 11958 [canonical_url] => [skupina_www] => Array ( ) [url] => /kontakty [sablona] => stdClass Object ( [class] => stranka [html] => [css] => [js] => [autonomni] => 1 ) ) [55750] => stdClass Object ( [nazev] => [seo_title] => Digitální nákup [seo_desc] => Stránka se věnuje tématu digitalizace, elektronizace a digitální transformace nákupu. [autor] => [autor_email] => [obsah] => [urlnadstranka] => [ogobrazek] => [pozadi] => [iduzel] => 55750 [canonical_url] => [skupina_www] => Array ( ) [url] => /digitalni-nakup-scm [sablona] => stdClass Object ( [class] => stranka_novinky [html] => [css] => [js] => [autonomni] => 1 ) ) [60642] => stdClass Object ( [obsah] => [iduzel] => 60642 [canonical_url] => [skupina_www] => Array ( ) [url] => /rozcestnik [sablona] => stdClass Object ( [class] => stranka_novinky [html] => [css] => [js] => [autonomni] => 1 ) ) ) [iduzel] => 11270 [canonical_url] => [skupina_www] => Array ( ) [url] => [sablona] => stdClass Object ( [class] => [html] => [css] => [js] => [autonomni] => ) ) ) [sablona] => stdClass Object ( [class] => web [html] => [css] => [js] => [autonomni] => 1 ) [api_suffix] => )

DATA


stdClass Object
(
    [nazev] => EbF2020: Vize / budoucnost nákupu
    [seo_title] => EbF2020: Vize / budoucnost nákupu
    [seo_desc] => 
    [autor] => Ph.Dr. Jan Vašek, M.Sc. 
    [autor_email] => 
    [perex] => 

Poslední blok konference eBF 2020 se zabýval dvěma tématy: Novou rolí oddělení nákupu v post-Covidové době a Novým pojetím nákupu, které generuje novou přidanou hodnotu.

[ikona] => [obrazek] => [ogobrazek] => [pozadi] => [obsah] =>

Nová role Nákupu

Tomáš ve svém vystoupení plynule navázal na dopolední program zaměřený na elektronizaci, automatizaci a robotizaci. Nejen podle jeho názoru všechny tyto aktivity radikálně mění roli a postavení nákupu ve společnosti a zdůrazňují jeho strategickou roli. Tu Tomáš rozdělil do sedmi základních pilířů a krátce okomentoval.

 

  1. Spend Management se zaměřuje na úspory nákladů a cost avoidance. Jedná se o tradiční roli nákupu, o které se není potřeba podrobněji rozepisovat.
  2. Operational and Transactional Efficiency se snaží identifikovat příležitosti, jak nákup zefektivnit pomocí digitalizace a automatizace. Právě zde je patrný odkaz na předchozí konferenční bloky.
  3. Category Knowledge and Expertise jsou naprosto nezbytné, aby se nákup mohl stát rovnocenným partnerem interním zákazníkům, ale i dodavatelům.
  4. Supplier Relationship Management and Partnership předpokládá dlouhodobou spolupráci s vybranými strategickými dodavateli.
  5. Challenging Status Quo nákup nutí vystoupit ze své ulity, nespokojovat se aktuálním stavem, ale neustále přicházet s inovativními nápady z hlediska nákupních metod, přístupu k dodavatelům i způsobu komunikace s dodavateli. Jediným limitem je zde nebe!
  6. Sustainability znamená v praxi nejen snížení dopadu na životní prostředí, ale i příležitost odstranit zbytečné náklady. Tomáš doporučuje tyto abstraktní cíle přetavit do konkrétních a snadno představitelných ekvivalentů, jako například snížení spotřeby papírů se rovná tolik a tolik zachráněných stromů. Do této kategorie patří i snaha o přechod na obnovitelné zdroje, snížit emisní stopu a minimalizovat plýtvání v rámci celého dodavatelského řetězce.
  7. Risk Management se zase dostává na první stránky nákupních novin a klade důraz na stabilitu dodavatelů z hlediska cash-flow a finančního zdraví.

 

Tato úvodní část se mi líbila, měla spád a byla snadno srozumitelná. Přesto si neodpustím jednu kritickou poznámku. Na začátku Tomáš shrnul strategickou roli nákupu, se kterou souhlasili i ostatní členové panelu. Pro mě osobně byly tyto aspekty nové a inspirativní. Proto je škoda, že diskuse zůstala spíše v rovině obecných pojmů a nikdo z diskutujících nešel do většího detailu. Právě konference je ideálním místem pro konkrétní příklady, aby si posluchači udělali představu, na co se ve své firmě zaměřit, kterým směrem se ubírat a kde hledat potenciál pro zlepšení. Vždyť právě zde se nejvíce projevuje tzv. provozní slepota! Pro příští rok bych doporučil vyhradit v diskusi čas právě pro sdílení konkrétních zkušeností z praxe. Jsem si jist, že jich přednášející mohou uvést desítky. I z tohoto důvodu jsem jednomu z řečníků položil konkrétní otázku: ´Co je váš největší úspěch v oblasti automatizace? ´ Bohužel, dočkal jsem se jen obecné odpovědi, že největším úspěchem bylo zvýšení efektivity.

Budoucnost nákupu

 Na toto vystoupení navázal Zdeněk a zdůraznil myšlenku, která již nesměle zazněla v dopoledním bloku: Automatizace nebere práci nákupčím, ale vytváří prostor/čas, aby nákupčí dělali práci se skutečnou přidanou hodnotou pro firmu v oblastech, o kterých mluvil Tomáš. Zdeněk apeloval na posluchače, aby přemýšleli nad vším, co dělají a vždy si položili zásadní otázku: „Skutečně firmě přináším požadovanou přidanou hodnotu?“ Pokud zjistíme, že nepřináší, ale je pro fungování nákupu nezbytná, měli bychom začít přemýšlet, jak se jí zbavit, třeba tím, že ji předáme strojům, nebo ji minimálně zefektivníme a celý proces zautomatizujeme.

 Téma automatizace, robotizace se mi velmi libí a jsem jeho příznivcem. Zároveň si však myslím, že má také spoustu odpůrců. Jednou z hlavních příčin je vcelku běžná lidská vlastnost: averze ke změně. Lidé se totiž zuby nehty brání změně, pokud nevěří, že je pro ně dobrá a prospěšná. Proto si myslím, že by ředitelé nákupu měli věnovat značnou část energie komunikaci a přesvědčování, aby lidé pochopili skutečný přínos jednak pro svou firmu a oddělení, ale především pro ně samotné. Jestli se budou bát, že jim automatizace vezme práci, budou ji otevřeně nebo minimálně skrytě sabotovat. Jasně, podle Murphyho je každá změna k horšímu, a vyžaduje nemalé úsilí, ale pokud ji management dobře odůvodní a zároveň prodá vizi, že nákupčí bude díky této změně dělat práci, která bude dávat mnohem větší smysl a přinášet hodnotu jim i okolí, jsem přesvědčen, že pracovníci změnu aktivně podpoří a budou se snažit stanoveného cíle dosáhnout.

 

Pohled odborné literatury

Čtvrtý blok konference vhodně doplňuje článek od Leonarda DeCandia nazvaný „Building a Future-Ready Procurement Organization,“[1] který popisuje proces radikální změny fungování organizace a priorit oddělení nákupu ve společnosti Johnson&Johnson. Článek psal ryzí praktik, protože zde nalezneme celou řadu konkrétních příkladů, které skvěle doplňují Tomášovu i Zdeňkovu přednášku:

  • Tvrdé úspory (bod 1 přednášky),
  • Optimalizace procesů a digitalizace (bod 2),
  • Využití dat a zvýšení kompetencí nákupčích (bod 3),
  • Zapojení dodavatelů do inovačního procesu (bod 4),
  • Změna vize a mise nákupního oddělení (bod 5),
  • Spolupráce s dodavateli na implementaci firemní vize udržitelného růstu (bod 6),
  • Zavedení stejného systému řízení rizika u dodavatelů jako má J&J (bod 7),

Článek také ukazuje, že připravit oddělení nákupu na budoucnost zabere spoustu času a úsilí. V J&J potřebovali čtyři roky usilovné práce, než se podařilo od základu změnit 130 let starou nákupní strukturu! Mezi nejdůležitější akcelerátory, které nákup J&J posunuly do nového tisíciletí patří:

 Změna struktury na Centrálně řízenou společnost, která umožňovala lepší koordinaci a lepší přehled nad celým dodavatelským řetězcem. Manažeři přistoupili k odvážné a radikální změně organizační struktury z vertikální na „stupňovitý“ model (Tiered Model). Díky tomuto uspořádání se odpovědnost flexibilně přesouvá na tu úroveň, která obchodní případ/problém dokáže nejlépe vyřešit.

Díky nové organizační struktuře se značně urychlily procesy a došlo k vytvoření jednotných požadavků a předpisů napříč celým nákupním oddělením. Dalším logickým krokem pak bylo posílení a Standardizace nákupních procesů tak, aby byly jednoduché a všem snadno srozumitelné, a tím pádem i dodržované celou společností.

 Digitalizace a transparentnost dat, díky které jsou okamžitě vidět veškeré transakce a rozhodnutí po celém světě. Díky těmto datům je možné analyzovat chybná rozhodnutí a identifikovat příležitosti pro další růst. K naplnění tohoto cíle bylo nutno v rámci celé nákupní organizace implementovat společně cloudové řešení pro sdílení dat. To samozřejmě nebylo vůbec jednoduché, protože Johnson&Johnson je nadnárodní společnost s mnoha divizemi a výrobkovými řadami. Navíc, každý region má své specifické informační systémy. Nakonec se týmu podařilo najít jednotné řešení ve formě nadstavby k existujícím IT systémům, které umožňuje sběr, sdílení a analýzu dat, které je dostatečně flexibilní, aby se mohlo snadno přizpůsobit budoucím potřebám organizace, a které současně zohledňuje specifické potřeby jednotlivých regionů i lokálních nákupních oddělení.

 Smysluplné priority. Autor článku zdůrazňuje, že pro úspěch iniciativy je potřebná motivace manažerů nákupu i podpora řadových zaměstnanců, ale především podpora nejvyššího vedení. A tu může oddělení nákupu získat pouze, pokud ukáže, že změna přináší hmatatelné výsledky. Proto se manažeři od začátku soustředili na vyčíslení reálných přínosů změny: reálné zvýšení počtu inovací pocházejících od dodavatelů, trojnásobné úspory oproti původnímu stavu, zvýšení efektivity nákupních procesů o 25-50 %, významný pokrok v oblasti řízení rizika, udržitelného rozvoje a společenské odpovědnosti, které vrcholný management považuje za absolutně klíčové pro budoucnost společnosti.

Co může nákupčí od zítra dělat jinak?

Budoucnost (nejen) nákupu spočívá v digitalizaci a automatizaci, ať se nám to libí nebo ne. Proto bychom měli využít každé příležitosti k zamyšlení, jestli daná činnost přináší požadovanou přidanou hodnotu a zda ji lépe obstará člověk nebo stroj. U některých činností to zjistíme snadno, ale jsou i takové, kde na vyhodnocení potřebujeme delší časový horizont, protože automatizací / digitalizací můžeme ztratit důležitou přidanou hodnotu, kterou do daného procesu přináší lidský faktor. Napadá mě třeba osobní vyjednávání přímo u dodavatele, kdy vedle výsledku jednání získám informace o atmosféře, vytížení, stavu strojů atd.   

V každém případě musíme začít efektivně využívat data, která máme k dispozici. Musíme co nejrychleji zavést systémy, které nám umožní sbírat, třídit a čistit data, která vznikají v rámci celého dodavatelského řetězce. Data nám totiž poskytují vhled do oblastí, které by nás dříve normálně ani nenapadly. Umožňují nám lépe řídit společnost, lépe rozhodovat. Umožňují nám vidět chyby, kterých jsme se dopustili, a především jsou nezbytným základem pro automatizaci a robotizaci, o které byla celá tahle konference. Myslím si, že strukturovaná a čistá data budou zdrojem dlouhodobé konkurenční výhody nákupu celé firmy.

[1] DeCandia, Leonardo (Len), Building a Future-Ready Procurement Organization (April 1, 2020). Rutgers Business Review, Vol. 5, No. 1, 2020, pp.1-12., Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=3660135                               

O autorech:

Štěpán Černohouz, Jakub Nademlejnský, Patrik Nátr, Gabriel König

Autoři jsou studenty pátého ročníku specializace Logistics and Supply Chain Management.

[submenuno] => [urlnadstranka] => [newurl_domain] => 'kem.vscht.cz' [newurl_jazyk] => 'cs' [newurl_akce] => '/digitalni-nakup-scm/2020/ebf2020-vize-budoucnost-nakupu' [newurl_iduzel] => 56800 [newurl_path] => 8547/11265/11271/11270/55750/55752/56800 [newurl_path_link] => Odkaz na newurlCMS [iduzel] => 56800 [platne_od] => 25.11.2020 11:55:00 [zmeneno_cas] => 25.11.2020 11:56:01.525129 [zmeneno_uzivatel_jmeno] => Magda Matušková [canonical_url] => [idvazba] => 66422 [cms_time] => 1713549726 [skupina_www] => Array ( ) [slovnik] => Array ( ) [poduzel] => Array ( ) [sablona] => stdClass Object ( [class] => stranka [html] => [css] => [js] => [autonomni] => 1 ) [api_suffix] => )

VŠCHT Praha
Technická 5
166 28 Praha 6 – Dejvice
IČ: 60461373
DIČ: CZ60461373

Datová schránka: sp4j9ch

Za informace odpovídá: Ústav ekonomiky a managementu
Technický správce: Výpočetní centrum

Copyright VŠCHT Praha
zobrazit plnou verzi