stdClass Object ( [nazev] => Ústav ekonomiky a managementu [adresa_url] => [api_hash] => [seo_desc] => [jazyk] => cs [jednojazycny] => 1 [barva] => [indexace] => 1 [obrazek] => [ga_force] => [cookie_force] => [secureredirect] => 1 [google_verification] => UOa3DCAUaJJ2C3MuUhI9eR1T9ZNzenZfHPQN4wupOE8 [ga_account] => UA-10822215-3 [ga_domain] => [ga4_account] => G-VKDBFLKL51 [gtm_id] => [gt_code] => [kontrola_pred] => [omezeni] => 0 [pozadi1] => 0003~~S8opLQIA.jpg [pozadi2] => [pozadi3] => [pozadi4] => [pozadi5] => [robots] => [htmlheaders] => [newurl_domain] => 'kem.vscht.cz' [newurl_jazyk] => 'cs' [newurl_akce] => '[cs]' [newurl_iduzel] => [newurl_path] => 8547/11265/11271 [newurl_path_link] => Odkaz na newurlCMS [iduzel] => 11271 [platne_od] => 31.10.2023 10:56:00 [zmeneno_cas] => 31.10.2023 10:56:01.359019 [zmeneno_uzivatel_jmeno] => Jan Kříž [canonical_url] => [idvazba] => 13322 [cms_time] => 1713862765 [skupina_www] => Array ( ) [slovnik] => stdClass Object ( [social_tw_odkaz] => [social_yt_odkaz] => [paticka_budova_a_popis] => Rektorát, oddělení komunikace, pedagogické oddělení, děkanát FCHT, centrum informačních služeb [paticka_budova_c_popis] => Dětský koutek Zkumavka, praktický lékař, Ústav matematiky [paticka_budova_1_popis] => [logo_href] => / [paticka_budova_2_nadpis] => STUDENTSKÁ KAVÁRNA CARBON [logo] => [paticka_budova_2_popis] => [google_search] => 001523547858480163194:u-cbn29rzve [paticka_adresa] => VŠCHT Praha
Technická 5
166 28 Praha 6 – Dejvice
IČ: 60461373
DIČ: CZ60461373
Datová schránka: sp4j9ch
Za informace odpovídá: Ústav ekonomiky a managementu
Technický správce: Výpočetní centrum
Copyright VŠCHT Praha
[social_fb_odkaz] => https://www.facebook.com/groups/vscht.ekonomove [paticka_odkaz_mail] => mailto:studuj.byznys@vscht.cz [paticka_budova_a_nadpis] => BUDOVA A [paticka_budova_b_nadpis] => BUDOVA B [paticka_budova_b_popis] => Věda a výzkum, děkanát FTOP, děkanát FPBT, děkanát FCHI, výpočetní centrum, zahraniční oddělení, kvestor [paticka_budova_c_nadpis] => BUDOVA C [paticka_budova_1_nadpis] => NÁRODNÍ TECHNICKÁ KNIHOVNA [social_fb_title] => Facebook ústavu [social_tw_title] => [social_yt_title] => [autor] => Autor [aktualizovano] => Aktualizováno [archiv_novinek] => Archiv novinek [submenu_novinky_rok_title] => Zobrazit novinky na daný rok [drobecky] => VŠCHT Praha – ÚEM [api_obor_druh_B] => Bakalářský studijní obor [charakteristika] => Charakteristika [vice] => → více [uplatneni] => Uplatnění [studijni_plan] => Studijní plán [mene] => → méně [api_obor_druh_N] => Navazující magisterský studijní obor [navaznosti] => Navazující studium v oborech [studijni_plan_povinne_predmety] => Povinné předměty [studijni_plan_volitelne_predmety] => Povinně volitelné předměty [paticka_mapa_alt] => [den_kratky_6] => so [den_kratky_3] => st [den_kratky_2] => út [novinky_kategorie_1] => Akce VŠCHT Praha [novinky_kategorie_2] => Důležité termíny [novinky_kategorie_3] => Studentské akce [novinky_kategorie_4] => Zábava [novinky_kategorie_5] => Věda [novinky_archiv_url] => /novinky [novinky_servis_archiv_rok] => Novinky z roku [novinky_servis_nadpis] => Nastavení novinek [novinky_dalsi] => Zobrazit další novinky [intranet_odkaz] => http://intranet.vscht.cz/ [intranet_text] => Intranet [logo_mobile_href] => / [logo_mobile] => [mobile_over_nadpis_menu] => Menu [mobile_over_nadpis_search] => Hledání [mobile_over_nadpis_jazyky] => [mobile_over_nadpis_login] => Přihlášení [menu_home] => Domovská stránka [zobraz_desktop_verzi] => zobrazit plnou verzi [novinky_archiv] => Archiv novinek [zobraz_mobilni_verzi] => zobrazit mobilní verzi [den_kratky_1] => po [paticka_mapa_odkaz] => [nepodporovany_prohlizec] => Ve Vašem prohlížeči se nemusí vše zobrazit správně. Pro lepší zážitek použijte jiný. [den_kratky_4] => čt [preloader] => Počkejte prosím chvíli... [den_kratky_5] => pá [social_in_odkaz] => [den_kratky_0] => [social_li_odkaz] => [hledani_nadpis] => hledání [hledani_nenalezeno] => Nenalezeno... [hledani_vyhledat_google] => vyhledat pomocí Google [novinka_publikovano] => Publikovano: [novinka_datum_konani] => Datum konani: ) [poduzel] => stdClass Object ( [11269] => stdClass Object ( [obsah] => [poduzel] => stdClass Object ( [11416] => stdClass Object ( [obsah] => [iduzel] => 11416 [canonical_url] => //kem.vscht.cz [skupina_www] => Array ( ) [url] => [sablona] => stdClass Object ( [class] => [html] => [css] => [js] => [autonomni] => ) ) [11418] => stdClass Object ( [obsah] => [iduzel] => 11418 [canonical_url] => //kem.vscht.cz [skupina_www] => Array ( ) [url] => [sablona] => stdClass Object ( [class] => [html] => [css] => [js] => [autonomni] => ) ) [11274] => stdClass Object ( [akce] => [objekt] => [odkaz] => [iduzel] => 11274 [canonical_url] => //kem.vscht.cz [skupina_www] => Array ( ) [url] => [sablona] => stdClass Object ( [class] => [html] => [css] => [js] => [autonomni] => ) ) ) [iduzel] => 11269 [canonical_url] => [skupina_www] => Array ( ) [url] => [sablona] => stdClass Object ( [class] => [html] => [css] => [js] => [autonomni] => ) ) [519] => stdClass Object ( [nadpis] => [data] => [poduzel] => stdClass Object ( [61411] => stdClass Object ( [nadpis] => [apiurl] => https://studuj-api.cis.vscht.cz/cms/?weburl=/sis [urlwildcard] => cis-path [iduzel] => 61411 [canonical_url] => [skupina_www] => Array ( ) [url] => /sis [sablona] => stdClass Object ( [class] => api_html [html] => [css] => [js] => [autonomni] => 1 ) ) ) [iduzel] => 519 [canonical_url] => [skupina_www] => Array ( ) [url] => [sablona] => stdClass Object ( [class] => [html] => [css] => [js] => [autonomni] => ) ) [11270] => stdClass Object ( [obsah] => [poduzel] => stdClass Object ( [11273] => stdClass Object ( [nazev] => Ústav ekonomiky a managementu [seo_title] => Úvodní stránka [seo_desc] => [autor] => [autor_email] => [obsah] => [urlnadstranka] => [ogobrazek] => [pozadi] => [iduzel] => 11273 [canonical_url] => [skupina_www] => Array ( ) [url] => /home [sablona] => stdClass Object ( [class] => stranka_novinky [html] => [css] => [js] => [autonomni] => 1 ) ) [11960] => stdClass Object ( [nazev] => [seo_title] => O Ústavu [seo_desc] => [autor] => [autor_email] => [obsah] =>
Od roku 2020 zajišťuje ústav výuku nově akreditovaného bakalářského studijního programu Ekonomika a management a navazujícího magisterského studijního programu Odvětvový management se specializacemi Projektové řízení inovací a Řízení chemického průmyslu, později rozšířeného o třetí specializaci Řízení udržitelnosti a regionálního rozvoje. Vybrané specializace magisterského programu lze studovat v prezenční nebo kombinované formě. Odpovídající programy ústav vyučuje i v angličtině pod názvy Economics and Management (tříletý a čtyřletý bakalářský program), Innovation Project Management a Chemical Industry. Ústav se rovněž podílí na výuce mezinárodního programu IMATEC v rámci projektu Erasmus Mundus).
Kromě toho nabízí roční přípravný program pro uchazeče do anglických studijních programů, kteří nejsou rodilými mluvčími, a také akreditované programy pro další vzdělávání pedagogických pracovníků.
Věnuje se i tvůrčí a vědecké činnosti, programům celoživotního vzdělávání, realizuje smluvní výzkum pro podniky a instituce veřejné správy. Je koordinátorem nebo spoluřešitelem pedagogických projektů mezinárodní spolupráce Virtual Visiting Professors, Biocomp, Corall a Learn&Change, posilujících internacionalizaci učitelů i studentů. Nabízí také odborné předměty do dalších programů vyučovaných VŠCHT Praha a předměty v angličtině pro studenty výměnných programů.
Během roku 2020 posílilo ústav více než šest desítek nových akademických pracovníků, z nichž většina dříve působila na Masarykově ústavu vyšších studií ČVUT, a od roku 2021 ústav sídlí v nové budově VŠCHT v Praze 7. Je tak plně vybaven odbornými i prostorovými kapacitami pro naplňování svého poslání a pro další růst.
[submenuno] => 1 [urlnadstranka] => [ogobrazek] => [pozadi] => [iduzel] => 11960 [canonical_url] => [skupina_www] => Array ( ) [url] => /o-ustavu [sablona] => stdClass Object ( [class] => stranka_submenu [html] => [css] => [js] => [autonomni] => 1 ) ) [71693] => stdClass Object ( [nazev] => Mapa webu [seo_title] => Mapa webu [seo_desc] => [autor] => [autor_email] => [obsah] => [urlnadstranka] => [ogobrazek] => [pozadi] => [iduzel] => 71693 [canonical_url] => _clone_ [skupina_www] => Array ( ) [url] => /sitemap [sablona] => stdClass Object ( [class] => sitemap [html] => [css] => [js] => [autonomni] => 1 ) ) [11479] => stdClass Object ( [nazev] => [seo_title] => Studium [seo_desc] => [autor] => [autor_email] => [obsah] =>
Výnos o organizaci akademického roku 2023/24 stanoví začátek výuky v letním semestru 12. února 2024 (viz rozpis níže), rozvrhy najdete na stránkách jednotlivých programů.
- Doporučený časový plán bakalářského studijního programu Ekonomika a management (1. ročník)
- Doporučený časový plán bakalářského studijního programu Ekonomika a management (2. ročník)
- Doporučený časový plán bakalářského studijního programu Ekonomika a management (3. ročník)
- Doporučený časový plán navazujícího magisterského studijního programu Odvětvový management ve specializaci Projektové řízení inovací (1. ročník)
- Doporučený časový plán navazujícího magisterského studijního programu Odvětvový management ve specializaci Projektové řízení inovací (2. ročník)
- Doporučený časový plán navazujícího magisterského studijního programu Odvětvový management ve specializaci Řízení chemického průmyslu (1. ročník)
- Doporučený časový plán navazujícího magisterského studijního programu Odvětvový management ve specializaci Řízení chemického průmyslu (2. ročník)
Pod názvem programu v menu najdete i další informace, včetně navržených témat závěrečných prací a okruhů ke Státním závěrečným zkouškám, u specializace Řízení chemického průmyslu podmínky absolvování odborné praxe.
Najdete zde i informace o možnostech studia v zahraničí; programy v angličtině mají vlastní stránky na https://business.vscht.cz/.
[urlnadstranka] => [ogobrazek] => [pozadi] => [iduzel] => 11479 [canonical_url] => [skupina_www] => Array ( ) [url] => /studium [sablona] => stdClass Object ( [class] => stranka_submenu [html] => [css] => [js] => [autonomni] => 1 ) ) [57811] => stdClass Object ( [nazev] => [seo_title] => Zájemci o studium [seo_desc] => [autor] => [autor_email] => [obsah] =>Studijní programy Ekonomika a management (Bc.) a Odvětvový management se specializacemi Projektové řízení inovací a Řízení chemického průmyslu (Ing.) byly akreditovány Národním akreditačním úřadem v roce 2020, a to v českých i v anglických verzích. Na podzim 2022 byl akreditován čtyřletý bakalářský program Economics and Management a od roku 2023 byla akreditace programu Odvětvový management rozšířena o specializaci Řízení udržitelnosti a regionálního rozvoje (Ing.) a o kombinovanou formu studia.
Pro všechny programy je charakteristický exaktní přístup k řešení praktických problémů a důraz na uplatnění absolventů v mezinárodním prostředí. Vybrané specializace magisterského programu je možné absolvovat i v kombinované formě, kde se prezenční výuka koná o víkendech a pro přednášky jsou k dispozici rozšířené studijní opory včetně videozáznamů. Tuto organizaci studia ocení především zájemci, kteří již pracují nebo například pečují o děti.
Podmínky pro přijetí do ekonomických programů VŠCHT Praha se liší od podmínek pro ostatní programy, a proto je stručně shrnujeme v příslušných sekcích menu, spolu s podrobnostmi o jednotlivých specializacích. Podrobné informace pro uchazeče o studium všech programů na VŠCHT Praha najdete na https://student.vscht.cz/prijimacky/index.php. O ekonomických programech se dozvíte i na celoškolském portálu https://studuj.vscht.cz/byznys/, o programech v anglickém jazyce na https://business.vscht.cz.
Případné předchozí středoškolské nebo vysokoškolské vzdělání v zahraničí si na VŠCHT Praha můžete nechat ověřit v rámci přijímacího řízení do všech programů, tedy i ekonomických (viz platný předpis).
Konkrétní dotazy uchazečů o studium rádi zodpovíme na studuj.byznys@vscht.cz. Dotazy týkající se přijímacího řízení můžete zasílat také studijnímu oddělení na studium.uem@vscht.cz.
Předtím se ale podívejte na pár rad pro uchazeče ze středních škol.
Užitečné pro vás mohou být i
... a můžete si stáhnout nebo prohlédnout
- Prezentaci ze Dne otevřených dveří 5. 2. 2022
Získáním vysokoškolského titulu vzdělávání nekončí. Kurzy celoživotního vzdělávání jsou důležitou součástí vzdělávací nabídky Ústavu ekonomiky a managementu VŠCHT Praha. Nabízíme kurzy profesní, certifikované i zájmově orientované pro širokou veřejnost bez věkového omezení.
V naší nabídce najdete firemní kurzy a jazykové kurzy pro veřejnost, jazykové kurzy v rámci Dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků, kurzy jazykové přípravy ke studiu na VŠ, které jsou primárně určeny zahraničním studentům a kurzy pro studenty a zaměstnance VŠCHT Praha.
Naše odborné týmy připravují a realizují kurzy na míru z oblastí naší vzdělávací a výzkumné činnosti: ekonomie, exaktní vědy, management, marketing, personalistika a psychologie, procesní řízení, projektové řízení, veřejná správa a právo, aplikovaná angličtina.
Jednotlivé kurzy jsou zajišťovány odbornými garanty, kteří určují obsah kurzů a volí odborný tým lektorů tak, aby vše optimálně vyhovovalo požadavkům cílové skupiny. Zaměření kurzů, jejich časový rozvrh i počet účastníků ve skupině lze po dohodě flexibilně upravovat. Zázemí naší vysoké školy zaručuje kvalitu nabízených kurzů.
Kurzy uskutečňujeme v prezenční i kombinované formě.
Prezenční výuka probíhá v učebních prostorách Vysoké školy chemicko-technologické v Praze Holešovicích, popř. po dohodě se zájemci i v jiných lokalitách.
Celoživotní vzdělávání na VŠCHT Praha se řídí § 60 Zákona č. 111/1998 Sb. o vysokých školách.
Reference absolventů našich kurzů si může přečíst zde.
Také se můžete podívat na video s Mgr. Kateřinou Vitochovou, absolventkou Rozšiřujícího studia angličtiny.
Kromě kurzů celoživotního vzdělávání realizujeme smluvní výzkum pro podniky a instituce veřejné správy.
Kontakt
- kurzy.byznys@vscht.cz
- +420 603 340 385
Kontaktní adresa
VŠCHT Praha
Ústav ekonomiky a managementu
Jankovcova 23
170 00 Praha 7 – Holešovice
Recepce budovy: e (+420) 724 066 959
Vybrané kontakty
Jméno |
Místnost |
Návštěvní hodiny * |
Kontakt |
doc. Ing. Lenka Švecová, Ph.D. vedoucí ústavu |
Jankovcova 23, 4. NP | b lenka.svecova@vscht.cz | |
doc. Ing. Jan Vlachý, Ph.D. mezinárodní programy |
Jankovcova 23, 4. NP | b jan.vlachy@vscht.cz | |
Ing. Martin Richtr hospodář |
Jankovcova 23, 4. NP | ||
František Picek IT Specialist |
Jankovcova 23, 4. NP | ||
Ing. Kateřina Pavlíčková studijní referentka programu Ekonomika a management |
Jankovcova 23, 3. NP |
Po 9.00-11.00 St 9.00-11.00, 14.00-15.00 Čt 9.00-11.00 |
|
Bc. Jaroslava Bradáčová
studijní referentka programu Odvětvový management |
Jankovcova 23, 3. NP |
Po 9.00-11.00 St 9.00-11.00, 14.00-15.00 Pá 9.00-11.00 |
|
Ing. Marie Chajdová studijní referentka anglických programů |
Jankovcova 23, 3. NP |
Po 9.00-11.00 Čt 9.00-11.00 |
|
Ing. Martina Hlinková studijní referentka anglických programů |
Jankovcova 23, 3. NP |
Po 9.00-11.00 Čt 9.00-11.00 |
|
Martina Novoveská studijní mobility |
Jankovcova 23, 3. NP |
Čt 9.00-11.00 |
|
Bc. Jitka Čápová administrativa kurzů CŽV
|
Jankovcova 23, 4. NP |
Po - Pá 8.45-15.45 |
|
Mgr. Tomáš Groll administrativa kurzů CŽV |
Jankovcova 23, 4. NP |
Po - Pá 8.45-15.45 |
|
Mgr. Magda Matušková administrativa kurzů CŽV |
Jankovcova 23, 4. NP |
Po - Pá 8.45-15.45 |
|
Hana Šumová sekretariát |
Jankovcova 23, 4. NP |
* Návštěvy v jiných termínech dle předchozí domluvy.
Úplný telefonní seznam
[urlnadstranka] => [ogobrazek] => [pozadi] => [iduzel] => 11958 [canonical_url] => [skupina_www] => Array ( ) [url] => /kontakty [sablona] => stdClass Object ( [class] => stranka [html] => [css] => [js] => [autonomni] => 1 ) ) [55750] => stdClass Object ( [nazev] => [seo_title] => Digitální nákup [seo_desc] => Stránka se věnuje tématu digitalizace, elektronizace a digitální transformace nákupu. [autor] => [autor_email] => [obsah] => [urlnadstranka] => [ogobrazek] => [pozadi] => [iduzel] => 55750 [canonical_url] => [skupina_www] => Array ( ) [url] => /digitalni-nakup-scm [sablona] => stdClass Object ( [class] => stranka_novinky [html] => [css] => [js] => [autonomni] => 1 ) ) [60642] => stdClass Object ( [obsah] => [iduzel] => 60642 [canonical_url] => [skupina_www] => Array ( ) [url] => /rozcestnik [sablona] => stdClass Object ( [class] => stranka_novinky [html] => [css] => [js] => [autonomni] => 1 ) ) ) [iduzel] => 11270 [canonical_url] => [skupina_www] => Array ( ) [url] => [sablona] => stdClass Object ( [class] => [html] => [css] => [js] => [autonomni] => ) ) ) [sablona] => stdClass Object ( [class] => web [html] => [css] => [js] => [autonomni] => 1 ) [api_suffix] => )DATA
stdClass Object ( [nazev] => ebF2020: Efektivní nákup software a IT systémů [seo_title] => ebF2020: Efektivní nákup software a IT systémů [seo_desc] => [autor] => Ph.Dr. Jan Vašek, M.Sc. [autor_email] => [perex] =>Úvodní přednáška dne se zabývala designem a realizací výběru dodavatele IT systému. Formát panelové diskuze s hlavním řečníkem a čtyřmi spolubesedníky nebyl zcela uživatelsky přívětivý, jelikož se hlavní doporučení dosti vytrácela a místy se diskuse trochu točila v kruhu respektive. Na druhou stranu zaznělo několik skvělých myšlenek, které bych rád ve svém příspěvku zmínil.
[ikona] => [obrazek] => [ogobrazek] => [pozadi] => [obsah] =>Ale ještě než se pustím do analýzy, dovolím si stručně představit odborný článek profesorů J. Verville a A. Hallington[1] nazvaný ´A six-stage model of the buying process for ERP software.´ Autoři se v něm totiž na základě čtyř případových studií nákupčích ERP systému definují ´univerzální´ model pro nákup software ve formě šesti klíčových nákupních procesů (viz tabulka).
Plánování
|
Tvorba nákupního týmu, Nákupní strategie, Specifikace, Hodnotící kritéria, Analýza rizik, Analýza trhu, Klíčové indikátory výkonu. |
Vyhledávání informací
|
Získat informace o potřebách organizace i informace z dodavatelského trhu. |
Selekce
|
Analyzovat nabídky a vybrat finální kandidáty na základě multikriteriálního rozhodování. |
Hodnocení
|
Ohodnotit nabídky z hlediska funkčního, technického a dodavatelského. |
Výběr
|
Formulovat závěrečné doporučení a to předložit nezávislé komisi k finálnímu rozhodnutí. |
Vyjednávání
|
Komerční a právní vyjednávání. |
Každý z uvedených procesů je v článku detailněji popsán, ovšem já se zaměřím pouze na proces plánování, který pro blok pro dobrou praxi nákupu software nedůležitější.
Proces plánování je ze všech uvedených procesů časově nejnáročnější a začal v okamžiku, kdy se firma rozhodla ERP systém nakoupit. Hned na začátku bylo nutno vytvořit mezioborový akviziční tým, který mimo jiné zodpovídal za vytvoření nákupní strategie, harmonogramu poptávkového řízení a identifikaci možných problémů, které by při akvizici a implementaci mohly nastat. Bylo velmi podstatné, aby se do týmu zapojili pracovníci s rozmanitým know-how a byly zohledněny všechny perspektivy. Součástí plánování byl sběr informací z hlediska interních požadavků, hodnoticích kritérií a metody jejich evaluace. Dalším úkolem týmu bylo získat a analyzovat informace z dodavatelského trhu, které posloužily k vytvoření definitivní specifikace. Konečně bylo potřeba s klíčovými stakeholdery definovat klíčové indikátory úspěchu, tedy priority, celého projektu.
Po tomto krátkém teoretickém úvodu se mohu vrátit k diskusi a přehledně strukturovat doporučení expertů.
Řízení projektu
Hned na úvod přednášející představil agilní přístup řízení projektu, který se dnes většinou doporučuje pro řízení nákupu a vývoje IT systémů. Naopak z článku vyplývá, že manažeři při nákupu ERP volili tradiční, vodopádový přístup. Bylo by zajímavé prodiskutovat, proč se firmy rozhodly pro vodopádové projektové řízení. Jedním z důvodů může být i fakt, že článek byl publikován v roce 2002, kdy byl agilní přístup ještě v plenkách.
Specifikace
Následně přednášející vysvětlil rozdíl mezi přesnou a funkční specifikací zakázky. Několikrát zdůraznil, že pro úspěšný nákup softwaru přesná specifikace systému spíše na škodu, naopak obecné stanovení cílů, které musí software splňovat, je to pravé ořechové. Je totiž vysoce pravděpodobné, že přesné specifikace se v průběhu vývoje, několikrát změní a můžou být i chybně zadány. Naopak funkční specifikace, která určuje cíl, ale ne cestu je daleko flexibilnější. Na to však zástupci veřejného sektoru namítali, že takový postup ve veřejném zadávání není možný a diskuse se začala točit v bludném kruhu.
Je to škoda, protože mě nejvíc problematika zadávání specifikací velmi zaujala. Myšlenka, že specifikace požadavků hraje proti zadavateli, mi v případě nákupu IT softwaru dává opravdu smysl. Vždyť toto odvětví je komplexní a trpí velkou mírou nejistoty. Navíc, nákupčí nemusí být v problematice IT expertem. Dokáži si představit situaci, dodavatel vyvine software přesně podle specifikace a ukáže se, že finální produkt je zcela nefunkční! To vše mluví pro funkční specifikaci.
Při použití agilního způsobu řízení projektu, je tento model možné uhlídat. Jen je potřeba s dodavateli nastavit jasná pravidla, jak se bude postupovat a v jakých krocích bude systém postupně vyvíjen. Díky prototypům se nákupčí může snadno rozhodnout, zda je prototyp potřeba upravit, či nikoliv. Pomocí těchto inkrementálních dodávek se následně vyvine finální řešení. Přidanou hodnotou tohoto postupu je plně funkční systém, který přesně odpovídá požadavkům zadavatele. Ondřej současně nezapomněl podotknout, že takovýto způsob řízení projektu samozřejmě má svoje mínusy, kterými je časté nedodržení časového nebo finančního rámce.
Hotový nebo na míru?
V samotném závěru přednášky se diskutující zaměřili na otázku koupě již hotového řešení versus řešení na míru. Hotové řešení je na místě kupovat vždy, kdy nakupujeme běžný software, který pro firmu nemá přidanou hodnotu (např. mzdový systém). Naopak, firma by měla přistoupit k řešení na míru pouze v případech, kdy má software potenciál přispět ke konkurenční výhodě firmy. Software na zakázku totiž firma konkurenci znesnadní případné okopírování.
Jaké tedy plyne poučení z této přednášky?
Bohužel, vymezený čas byl příliš krátký na to, aby přednášející prodiskutovali všechny předpoklady pro efektivní nákup software. Přestože se i následující bloky věnovaly různým aspektům nákupu software, nejsem přesvědčen, že se podařilo pokrýt všechny aspekty. I proto jsem svůj příspěvek doplnil o vědecký článek, který poskytuje přeci jen více příkladů dobré praxe. Zadavatelé by se měli určitě zamyslet nad funkčními specifikacemi a agilním řízením projektů, které vycházejí z postupných dodávek a flexibilního řízení projektu. Na druhou stranu, veřejní zadavatelé si tento způsob nedokáží představit, takže je otázka, zda je na něj veřejný sektor připraven.
[1] Verville, J., & Halingten, A. (2003). A six-stage model of the buying process for ERP software. Industrial Marketing Management, 32(7), 585-594.
O autorech:
Gabriel König, Štěpán Černohouz, Patrik Nátr, Jakub Nademlejnský, 2020
Autoři článku jsou studenti pátého ročníku specializace Logistics and Supply Chain Management
[submenuno] => [urlnadstranka] => [newurl_domain] => 'kem.vscht.cz' [newurl_jazyk] => 'cs' [newurl_akce] => '/digitalni-nakup-scm/2020/ebf2020-efektivni-nakup-software-a-it-systemu' [newurl_iduzel] => 56603 [newurl_path] => 8547/11265/11271/11270/55750/55752/56603 [newurl_path_link] => Odkaz na newurlCMS [iduzel] => 56603 [platne_od] => 18.11.2020 14:00:00 [zmeneno_cas] => 18.11.2020 14:12:05.622731 [zmeneno_uzivatel_jmeno] => Magda Matušková [canonical_url] => [idvazba] => 66120 [cms_time] => 1713864511 [skupina_www] => Array ( ) [slovnik] => Array ( ) [poduzel] => Array ( ) [sablona] => stdClass Object ( [class] => stranka [html] => [css] => [js] => [autonomni] => 1 ) [api_suffix] => )